Sidor

söndag 23 september 2012

Artimplant


Artimplant är ett medicinskt företag (biomaterialföretag) som tillverkar och säljer nedbrytbara (Artelon) implantat som hjälper kroppen att självläka. Under 2011 bytte man ut 4 av 5 medlemmar av styrelsen och 5 av 6 medlemmar av företagsledningen. Företaget har också en svag ägarstruktur där 31/12/2011 de 10 största ägarna endast konrollerade 28.49% av rösterna.  Den nya ledningen har skurit mycket i kostnaderna, speciellt vad gäller forskning och utveckling och ändrat försäljningsstrategin till att ta över mer kontroll över själva försäljningen. 

KSEK







2012


Q1 (act) Q2 (act) Q3 Q4 Year







Net Sales
6,821 5,408 5,700 4,800 22,729
Cost of goods and services sold
-765 -491 -855 -576 -2,687







Gross profit/loss
6,056 4,917 4,845 4,224 20,042







Other income
0 474 100 100 674
Research and development
-1,509 -1,810 -1,846 -1,883 -7,048
Selling costs
-5,175 -4,932 -5,031 -4,931 -20,069
Administration costs
-1,413 -1,975 -1,500 -1,530 -6,418
Other costs
-243 0 -65 -65 -373







Operating loss
-2,284 -3,326 -3,497 -4,085 -13,192







Interest income
35 195 120 140 490
Interest expenses
-44 -37 -200 -50 -331







Net financial items
-9 158 -80 90 159







Loss after financial items
-2,293 -3,168 -3,577 -3,995 -13,033







Taxes
0 0 0 0 0







Result for the period
-2,293 -3,168 -3,577 -3,995 -13,033







Bruttomarginal
88.78% 90.92% 85.00% 88.00% 88.18%







Försäljningsökning Y-o-Y
26.81% 26.56% 22.53% 20.51% 24.29%

Artimplant har förbättrat resultatet de senaste 12 månaderna. Jan - Jun 2012 gjorde man en samlad förlust på 5,461,000 jämfört med en samlad förlust på 9,027,000 under 2011. Lite mer än hälften av den förbättringen kom från ökad försäljning (mindre än hälften om man inkluderar försäljningskostnaderna), den andra hälften kom från besparingar i forsknings och utveckling. I Augusti i år lämnade forsknings och utvecklingschefen Katrin Gisselfält Artimplant (den enda kvarvarande från ledningen före 2011) vilket kan tyda på att man har skurit för mycket. Att ett företag med 18 anställda förlorar 17 års erfarenhet inom ett så viktigt område påverkar självklart (i årsredovisningen för 2011 står det att hon är "One of the key researchers behind Artelon"). Så jag tror att försäljningen ensamt måste stå för minskad förlust/vinst i framtiden (om man inte skär i lönerna i utbyte mot ett optionsprogram, vilket man även skulle kunna erbjuda ledningen för att skära kostnaderna).

På Avanza's forum för Artimplant har jag sett kommentarer om att aktien kostar bara 6 öre per styck och att möjligheterna uppåt är oändliga. Men det är det för alla aktier. Visserligen kostar den bara några ören men det är det totala investerade beloppet man riskerar. Så köper man 1,000,000 Artimplant aktier för 6 öre styck så är det 60,000 kronor man riskerar. Det är samma summa man riskerar om man köper 1,000 Ericsson för 60 kronor styck. För att kunna göra en aktieutdelning på 1 öre per aktie måste man använda 5,000,000 av sitt egna kapital. Å andra sidan så motsvarar Ericssons vinst på 12,5 miljarde en vinst för Artimplant på 2 miljoner.

Vi kan titta på Artimplants vinst om vi antar att min kalkyl för 2012 håller. Då kommer bruttovinsten att hamna på 20 miljoner, kostnaderna på omkring 33 miljoner och förlusten blir då ca. 13 miljoner för helåret. Antag vidare att försäljningen ökar med 20% per år vilket är en bra försäljningsökning och att kostnaderna stiger med 5% per år vilket är rimligt med löneökningar och annat, dessutom ökar försäljningskostnaderna om försäljningen ökar. Vidare sätter jag bruttomarginalen till 88%, vilket är något lägre än vad man kom upp till under Q2 2012 men vad man hade för 2011 som helhet och en skattesatts på 30%. 

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022










1 2 3 4 5 6 7 8 9 10










27,275 32,730 39,276 47,131 56,557 67,868 81,442 97,731 117,277 140,732
-3,273 -3,928 -4,713 -5,656 -6,787 -8,144 -9,773 -11,728 -14,073 -16,888










24,002 28,802 34,563 41,475 49,770 59,724 71,669 86,003 103,203 123,844










-11,601 -8,580 -4,689 261 6,495 14,286 23,959 35,907 50,603 68,613










0 0 0 -78 -1,949 -4,286 -7,188 -10,772 -15,181 -20,584










-11,601 -8,580 -4,689 183 4,547 10,000 16,771 25,135 35,422 48,029










1.03 1.06 1.09 1.13 1.16 1.19 1.23 1.27 1.30 1.34










-11,263 -8,088 -4,291 162 3,922 8,375 13,636 19,842 27,148 35,738

Med en kalkylränta på 3% blir nuvärdet på Artimplants sammanlagda resultat över de närmaste 10 åren ca 72 miljoner kronor eller 0.14 kronor per aktie. Vi kan även se att den totala förlusten för Q3 och Q4 2012 samt över de närmaste 3 följande åren (innan man går med vinst) 32.5 miljoner vida överstiger Artimplants nuvarande kassa vilket innebär nyemission innan man får vind i seglen. Sedan ska man också komma ihåg att om omsättningen ökar så binder man mer kapital i olika tillgångar så som lager och kundfodringar. Det finns alltid möjlighet till kredit och bank lån, men då ska man vara kreditvärdiga när man tar det. 

Balansräkningen förstärktes tidigare i år då man tog in ytterligare 23.7 genom en nyemission. Jag är förvånad att så mycket som 4.3 miljoner gick till kostnader för nyemissionen och att bara 82% gick till balansräkningen. Endast 83.4% av emissionen tecknades, så man missade ytterligare 4,7 miljoner, men desto viktigare ger det en indikation av hur svårt det kan komma att bli att göra ytterligare en nyemission (om man inte förbättrar resultatet) och hur mycket det kan komma att spä ut antalet aktier (nyemissionen ökade antalet aktier från 118 miljoner till 513 miljoner [3,3 ggr]).

Företagets huvudmarknad ligger i USA och 76% av försäljningen sker där. Det är svårt för ett litet Svenskt företag att lyckas där, man måste ha en mycket bättre produkt då man har en begränsad kännedom om marknaden jämfört med Amerikanska konkurrenter. En positiv nyhet är att beroendet av den amerikanska marknaden har minskat då försäljningen i Europa har ökat rejält, 70% Jan Jun 2012 jämfört med samma period förra året. Detta är från låga nivåer och frågan är dock om det inte är mer ett utslag av att man tagit över försäljningen själv och på så sätt kan ta ut ett högre pris (och ökat försäljningskostnaderna). Artelon har funnits ett tag så jag tror inte på någon försäljningsexplosion som skulle behövas.

Slutsats: För att hoppas på att tjäna pengar på att köpa Artimplant så borde man mer hoppas på att man blir uppköpta av en amerikansk konkurrent än att Artimplant själva ska kunna tjäna pengar på sin produkt. Vad gäller företaget som sådant så tror jag inte att man klarar av att vända det hela innan kassan tar slut. Så mitt råd är sälj.

Kommentera gärna.

8 kommentarer:

  1. Deras egna försäljningsökning ligger på ca 78% om man tittar på Q1-Q2 2011 till Q1-Q2 2012.
    Detta utan någon publicerad studie.
    Dina uppgifter på 20% omsättningsökning per år känns väldigt lågt och hur har du fått fram den?
    Jag är optimist i detta och tror att de nu med publicerad amerikansk studie avslutar Q3-Q4 med liknande omsättning som Q1-Q2 vilket ger ca 25-27 miljoner kr 2012.
    För 2013 borde de kunna öka ca 40% vilker ger ca 35-38 miljoner kr och ett resultat nära 0.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Q1 rapporten 2012 var försäljningen 5,379 kkr för Q1 2011 och för Q1 2012 var den 6,821 kkr. Det ger en försäljningsökning på 27%.

      Enligt Q2 rapporten 2012 var försäljningen 4,273 kkr för Q2 2011 och för Q2 2012 var den 5,408 kkr. Det ger också en försäljningsökning på 27%.

      Jag tror att en del av ökningen beror på redovisningsteckniska orsaker då man kan ta ut ett högre pris när man säljer direkt så som man har gjort i Norden. Jag har därför räknad ned ökningen för nästa följande år.

      Jag tror att det måste till något mer än en egen publicerad studie för att öka försäljningen. De ligger några studier i pipelinen men jag är skeptisk till att det kommer att ge en omedelbar försäljningsökning. Den nya strategin tror jag är rätt men den kommer helt enkelt försent.

      Radera
  2. Alldeles riktigt förlusten 2012 är ca 13milj förlusten 2013 är 11milj men förlusten 2014 bara 8milj dra till med en högre
    siffra och jag tror dej. haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar på ett scenario med 20% försäljningsökning och 5% kostnadsökning, då får jag dessa siffror. Med detta vill jag visa att det krävs en rejäl ökning av försäljningen för att den kassa man har idag kommer att räcka och att det kommer att ta tid innan man ger en bra avkastning om man klarar sig. Sedan kanske jag bör tillägga att kalkylräntan för beräkning av nuvärdet kanske är lite i lägsta laget, som investerare vill man nog ha en högre avkastning.

      Radera
    2. Rätta mej gärna om jag har fel men enl mitt sett att se så måste du även titta på förlusterna för kvartal ett och två 2012 och jämföra den med förlusterna för kvartal ett och två 2011. Enl mina beräkningar har förlusterna minskat med ca 39% jämfört med kvartal et och två 2011.Försäljningsökningen är bara 27%.Så varje % försäljningsökning ger ca 1,44% i förlustminskning.
      Som sagt rätta mej gärna om jag har fel!

      Radera
    3. Tack för ditt inlägg.

      Om du tittar på kostnaderna för forskning och utveckling för samma period så ser du att man har gjort besparingar/nedskärningar där. Det är därför resultatet har förbättrats mer än vad försäljningsökningen anger.

      Då deras utvecklingschef avgick i Augusti så tolkar jag det så att man har sparat in för mycket. Därför tror jag att man inte kommer att skära mer i kostnaderna där utan att just försäljningen måste stå för resultatförbättringen.

      Radera
    4. Och jag som trodde att försäljningskostnaderna blir mindre procentuellt ju mer som säljs så fel man kan ha.
      Förresten vet du något om den personens kvalifikationer som tillfälligtvis efterträtt utvecklingschefen?

      Radera
    5. Inte mer än vad som står i årsredovisningen.

      LARS PETERSON
      Director since 2011.
      Born in 1936. PhD, MD, Professor Emeritus in orthopedics at the Sahlgrenska Academy, Gothenburg University and honorary doc- tor, Medical Faculty, Helsinki University, Finland, and Universidad Catolica de San Antonia de Murcia, Spain. Conducts research in tissue regeneration with cells, among other things in conjunction with the treatment of cartilage damage. Founder and clinical head of the Gothenburg Medical Center 1988-2004, a specialist clinic focusing on orthopedics and sports injuries. Founder of Artimplant in 1990, Director 1990-1995 and the person behind Artimplant’s focus on biologically degradable material to support and facilitate the body’s healing process in conjunction with soft tissue damage.
      Holding in Artimplant: 37,500 Series A stock units, 1,596,530 Series B

      Radera