måndag 31 augusti 2015

Augusti Rapport 2015

Efter att ha gjort utflykt och skrivit en massa andra inlägg så är det nu åter dags för en månads rapport. Det har hänt en del men inte så som jag förytspådde förra månaden. Det har blivit tre inköp, ett känner ni till Electra Gruppen men de andra två får ni läsa er till i rapporten.

Tillväxtportföljen

Kina har gjort stora intryck i min och jag antar många andras portföljer. Oron är inte över ännu och jag tror det kommer att fortsätta ner en tid framöver. Dock inte så kraftiga svängingar som det har varit I augusti. Att en börs sjunker med 8% en dagen och går plus 4% nästa dag är ett tecken på att det inte står bra till. Med fortsatta artifisiella ingrepp från den Kinesiska staten kommer det att fortsätta vara oklart om vad som kommer att hända i Kina. USA's ränteökning kommer också att ligga som ett orosmoln över världens börser fram till mitten på månaden när ett belut tas. Jag tror att man kommer att ligga kvar på dagens nivå ett tag till men hoppas dock på en ökning för att signalera en kursändrig men att påföljande ränteökning dröjer ett år till. Lika så hoppas jag verkligen att Sverige inte sänker sin styrränta ytterligare man jag är lång ifrån säker på att så kommer att ske. Är inte säker på att Ingves har den råg i ryggen som behövs.

Tittar man på utvecklingen på mina aktier så ser man att jag inte är så bra på stabila tillväxtaktier. Hade inte Protector funnits i portföljen är jag inte säker på att jag hade vågat redovisa den. Själva portföljen är dock fortarande upp 4,8% (8,4%) sedan årsskiftet. Likviditeten har förändrats något till 6,0% (6,1%) då inga förrändringar har gjorts.

Trotts nedgången på börsen har försvagningen av dollarn gjort att mitt levnadsindex till största del har legat stilla 57,3 (57,2).

TeliaSonera -5,4% (4,0%)
Bonehur -17% (-13,0%)
Fortum -18.9% (-11.6%)
Protector Forsikring 60,1% (63,0%)
Handelsbanken 3,5% (7,4%)
Castellum -1,8 (1,2%)
Industrivärden 13,3% (21,7%)


Investerings portföljen

Här finns det lite mer att rapportera då det har gjorts två inköp här. Electra Gruppen finns att läsa om på ett separat inlägg så det skriver jag inte mer om. Det andra är ett lite bolag som jag inte tror att många har tittat på, Christian Berner Tech Trade. Det är ett lite teknikhandelsbolag som handlas på First North. Man har fått många intressanta ordrar från stora aktörer som jag tycker borde vara bra för framtida tillväxt. Jag lyckades köpa uppp några aktier innan Q2 rapporten kom som införlivade många av de förväntninagarna jag hade på dem. Man har funnits på börsen i snart ett år även om man har anor från 1800 talet. I och med att man fick en stor kassa efter börsintroduktionen har man dessut en stark balansräkning. Så det var enligt mig värt ett inköp. 

Det bör också nämnas att Doro kom med en stark rapport under månaden. 
 
Porfölen som helhet har klarat av augusti bra och är faktiskt upp lite sedan förra månaden 28,4% (28,3%). Så jag är bättre på att hitta intressanta investeringsobjekt än trygga investeringar. Likviditeten har i och med inköpen sjunkit till 31,0% (42,5%) så det är inga stora summor jag har handlat för. De enskilda aktierna har gått som följer,
 
Transcom 31,2% (37,3%)
Eolus -15.8% (-12,4%)
Doro 21.1% (6,9%)

Christian Berner 11,0 (N/A)
Electra Gruppen -2,3% (N/A)

Spekulations portföljen

Jag tyckte att börsen sjönk så pass mycket att det var värt att gå i med hela kassan. Jag köpte på mig mer SSAB som jag tycker har sjunkit för mycket. Det har dock fortsatt ner efter inköpet så resultatmässigt ser det inte bra ut. Etrion spekulationen gick inte så bra den heller och man kom med en katastrofal rapport. Portföljen är nu -9,4% (8,0%) på året. Jag har köpt lite mer än vad jag borde och har en negativ likviditet -4,0% (25,9%). 

Med två portföljer som backar så går även den totala portföljen back. På året så ligget jag fortfarande klart bättre än index 14,8% (18,2%). Likviditeten har sjunkit något efter mina inköp 14,9% (21,5%) men det finns fortfarande en bit att köpa för.  

Jag har även roat mig med att räkna ut direktavkastningen på min portföljer.  
  • Tillväxt portföljen: 1,19% men då ska man komma ihåg att endast 34% av portföljen utgör förnärvarande av aktier.
  • Investerings portföljen: 1,23% men här ska man komma ihåg att det finns en likviditet om 31% och mitt största innehav Doro delade inte ut några pengar i år
  • Spekulations portföljen: 0%
  • Totala portföljen: 2,19%

Hoppas att ni hade en bättre utveckling under månaden.

2 kommentarer:

  1. Fin sits med likvider att bränna av vid tillfälle. För mig själv så är det amortering som gäller ett tag framöver.

    På en månad är min portfölj ned runt 7%

    Hälsar Utdelningsseglaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckligtvis har jag inga lån så det behövs inte betals tillbaka något.

      Radera