onsdag 7 oktober 2015

September Rapport 2015

Jag tog inte tillvara på dippen som var i slutet på September då jag var ute i världen och reste. Dock köpte jag på mig lite SKF tidigare under månaden. Hade SSAB gått ner till 25 kronor per aktie hade det nog blivit fler aktier där. Nu hoppas jag dock att vi inte får se sådan kurser igen. Jag har även tittat lite på H&M och det kan komma ett köp där lite senare om det fortsätter ner (vilket jag tror). Min resa gör dessutom att min redovisning är per 2 Oktober och inte som brukligt är per den sista i månaden.


Tillväxtportföljen

Det blev som sagt ett inköp även under September och SKF införskffades till tillväxtportföljen. Aktien har gått ned den senaste tiden och jag tyckter det är en stabil aktie som passar in i min tillväxtportfölj och som desutom sprider riskerna till en ny industri. 

Porföljen fortsätter att gå kräftgång men är fortfarande på plus 2.4% (4.8%). Likviditeten har gått ned efter inköpet och är nu 3.6% (6.0%). Mitt levnadsindex som är baserat på tillväxtportföljen har i och med att kronan stärkts stigit till 58,3 (57,3) och är nu endast ned 11,5% sedan jag började med mitt index. De individuell aktierna har gått som följer.

TeliaSonera -14.7% (-5,4%)
Bonehur -15% (-17%)
Fortum -27.2% (-18.9%)
Protector Forsikring 50.1% (60,1%)
Handelsbanken -2.0% (3,5%)
Castellum -4.5% (-1,8)

SKF -0.1 (N/A)
Industrivärden 7.6% (13,3%)



Investeringsportföljen

Inte heller min investeringsportfölj klarade September särskilt bra. Dock klarade sig mina nyinköp ganska bra. Det är främst Eolus som har gått ned. Det är låga elpriser och det kommer nog att fortsätta vara svårt för Eolus ett tag. Jag är lite orolig för sattsningen i USA då jg ser det som att man inte vet vart man vill vara utan börjar vara lite överallt. USA är dessutom en mycket svår marknad för utlädska företag. Min portfölj har backat och var den 2:a Oktober bara upp 20.7% sedan årsskiftet (28.4%). Likviditeten fortsätter att vara god 31.2% (31.0%) och det finns utrymme för mer inköp. Aktierna i portföljen har gått som följer

Transcom 26.7% (31,2%)
Eolus -28.5% (-15.8%)
Doro 17.3% (21.1%)

Christian Berner 15.5% (11,0)  
Electra Gruppen -2.3% (-2,3%)


Spekulationsportföljen

Här är det mycket dystert. Etrion och SSAB har inte varit lyckade spekulationer, även om SSAB har återhämtat sig en hel del från vad som redovisas här. Portföljen är ner 23,8% sedan årsskiftet (-9,4%). Så sent som i Juli var portföljen upp 8.0%. Med det kraftiga raset har också den negtiva likviditeten försämrats -4,8% (-4.0%). Aktierna har gått som följer (dock saknas data för Augusti)

Etrion -33,8%
SSAB -27,9%

Det krävs nog inget matematiskt geni för att komma fram till att även den totala aktieprotföljen har gått ned. Den är dock fortfarande på plus 7,2% (14,8%). Likviditeten är 11,9% (14,9%).

Hoppas att det gick bättre för er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar