onsdag 31 oktober 2012

Beijer Alma Q3 2012


Beijer Almas tredje kvartal var klart sämre än vad jag hade räknat med. Nettoomsättningen sjönk då framförallt Habia Cabel's omsättning sjönk med 34.4 miljoner jämfört med Q3 2011 (-19.5%). Lesjöfors och Beijer Tech klarade sig bättre då omsättningen bara sjönk med 2 respektive 3%. Man har inte hunnit kompensera minskningen då bruttomarginalen sjönk till 31.3%, vilket är den klart lägsta bruttomarginal man har haft de senaste 5 åren. 

Även om jag tror att vinsten kommer att sjunka något under Q4 så kommer årets vinst att hamna strax över 8 kronor per aktie. Detta kommer att ställa ledningen inför ett dilemma, antingen så sänker man aktieutdelningen med sänkt aktiekurs som följd eller så bibehåller man aktie utdelningen och minskar sin förmåga att köpa nya företag. Själv skulle jag vilja se att man sänkte den till policy nivån (1/3 av vinsten) dvs kring 3.00 kr/aktie. Detta är inte så troligt då det skulle sända en negativ signal till ägarna att man tror på en långvarig nedgång. Jag tycker dock att man bör kunna argumentera för att mer pengar inom bolaget skulle förbättra förmågan till att stärka företaget via inköp. En konjunktur nedgång borde vara ett bra tillfälle att köpa bolag, speciellt små bolag som kanske inte har förmågan att överleva på egen hand. Det är mer troligt att man sänker utdelningen till 5 kronor/aktie vilket var nivån 2007 - 2009. Det troligast är tyvärr att man behåller aktieutdelningen på nuvarande nivå. Jag säger tyvärr då jag tror att de 120 miljoner man "sparar" med en utdelning på 3 kronor kan användas bättre inom företaget och ge bättre långsiktig avkastning.

2 kommentarer:

  1. Hittar man någonting köpvärt som man kan inlemma till rimlig kostnad så tycker jag absolut också man ska satsa på det. Jag hoppas dock vi inte får se att man köper för köpandets skull så att vi får en framtida "diworsification". Då är det bättre att pengar man inte finner bra användning för delas ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dar haller jag med dig helt och hallet, och det tycker jag inte att man har gjort hittils. Men jag skulle vilja se en lite storre kassa for inkop, det kanns lite begransat just nu.

      Radera