Tittar man på försäljningen så verkar den sjunka Y-on-Y. Swedol har varierande försäljning under de olika kvartalen där Q4 och Q2 traditionellt är starkare än Q1 och Q3 så det är bäst att jämföra Y-on-Y. Under Q1 2012 sålde man för 331.4 miljoner medan man bara kommer upp i ca. 295 miljoner under Q1. Det är ca. 90% av förra årets försäljning under Q1. Den dåliga försäljningen i mars hör nog samman med det dåliga vädret under månaden. Men tittar man på försäljning per butik per månad så har den sjunkit från 2.75 i mars 2012 till 2.07 i mars 2013. Försäljningen per butik har sjunkit 9 av de 12 senaste månaderna med i genomsnitt 14% under perioden. Dock skriver Värdebyrån att "det tar i regel 5-7 år tills en butik blivit ”mogen” och kan prestera till dess fulla potential" vilket jag inte har tagit i beaktning. En del minskningen beror nog på att det tar ett tag för nya butiker att komma upp i samma försäljning som etablerade. Det finns nog även en viss "updämd" efterfrågan efter det svaga mars men jag tror ändå att försäljningen kommer att fortsätta att sjunka året ut för att ta fart igen nästa år när prognosmakarna tror att ekonomin tar fart igen då det inte bara är försäljningen per butik som sjunker utan även den totala försäljningen.
Försäljning | Butiker | Försäljning per butik | Försäljning Y-on-Y | Y-on-Y per butik | |
Mars | 95.2 | 46 | 2.07 | -16.42% | -23.69% |
Februari | 95.8 | 46 | 2.08 | -16.91% | -24.14% |
Januari | 102.9 | 46 | 2.24 | -7.30% | -19.39% |
December | 111.3 | 46 | 2.42 | 6.00% | -7.83% |
November | 123.2 | 46 | 2.68 | 0.16% | -12.90% |
Oktober | 153.6 | 45 | 3.41 | 28.43% | 8.45% |
September | 105.8 | 45 | 2.35 | -23.67% | -37.24% |
Augusti | 100.6 | 43 | 2.34 | -8.30% | -23.22% |
Juli | 87 | 43 | 2.02 | -15.37% | -29.15% |
Juni | 108.4 | 43 | 2.52 | 30.60% | 6.30% |
Maj | 131.2 | 42 | 3.12 | 40.32% | 16.93% |
April | 113.9 | 42 | 2.71 | -6.64% | -22.20% |
Eftersom man har fortsatt att expandera med lägre resultat där kassaflödet inte räcker för att täcka expansionskostnaderna så har man tvingats öka sina lån. Fram till Q1 2012 har man haft 0kr i långfristiga räntebärande skulder. Vilket har ökat till 121 miljoner vid slutet av 2012. Detta är på inget sätt någon hög skuldsättning. Dock kommer det nog inga nya butiks etableringar under 2013. Då jag tror att man är "obekväma" med att ha skulder kommer man nog att vilja betala tillbaka dem så snart som möjligt och vänta med nya investeringar till kassaflödet är starkt nog och så man kan minska lånen och investera på samma gång. Med fortsatt vinst, minskatt varulager och kundfordringar borde man kunna fortsätta med nyetableringar under andra halvåret av 2014, men då i mindre takt än man gjort de senaste åren. Detta gör att man inte kan räkna Swedol som ett tillväxtbolag längre och man måste nog räkna med ett lägre P/E tal.
Jag tror även att man kommer att behålla dagens utdelningsnivå (i kronor) då man antagligen vill hålla så låg nivå som möjligt för att ackumulera kapital till att betala av lånen och avsätta till expansion. Räkna därför inte med någon hög direktavkastning. Den procentuellt höga utdelningen för 2012 var nog mer för att blidka ägarna och inte sänka utdelningen för mycket, man hade nog gärna bibehållit nivån om 30% av resultatet.
För 2013 räknar jag med en vinst kring 1.13 kronor/aktie (utdelning 35 öre per aktie). Detta är en ökning från 2012 då man förmodligen kommer att förbättra sina marginaler då man inte expanderar samt att man kommer att se över sina kostnader (mycket är dock personal kostnader där det är svårt att spara med bibehållen servicenivå).
(MKR) | 2013 | |||||||
Q1 | Q2 | Q3 | Q4 | Year | ||||
Intäkter | 293.9 | 335.8 | 264.0 | 349.4 | 1,243.1 | |||
Kostnad för sålda varor | -182.2 | -204.9 | -162.3 | -209.6 | -759.0 | |||
Brottoresultat | 111.7 | 131.0 | 101.6 | 139.8 | 484.0 | |||
Övriga intäkter | 7.0 | 7.0 | 7.0 | 1.0 | 22.0 | |||
Försäljningskostnader | -82.3 | -92.4 | -71.3 | -92.6 | -338.5 | |||
Administrationskostnader | -9.0 | -11.0 | -10.0 | -10.0 | -40.0 | |||
Övriga kostnader | -4.0 | -4.0 | -4.0 | -4.0 | -16.0 | |||
Rörelseresultat | 23.4 | 30.6 | 23.4 | 34.2 | 111.5 | |||
Finansnetto | -2.0 | -2.0 | -2.0 | -2.0 | -8.0 | |||
Resultat före skatt | 21.4 | 28.6 | 21.4 | 32.2 | 103.5 | |||
Skatt | -6.4 | -8.6 | -6.4 | -9.6 | -31.1 | |||
Periodens resultat | 15.0 | 20.0 | 14.9 | 22.5 | 72.5 | |||
Bruttomarginal | 38.00% | 39.00% | 38.50% | 40.00% | 38.94% | |||
Försälnjingskostnader/försäljning | 28.00% | 27.50% | 27.00% | 26.50% | 27.23% |
Jag håller med Värdebyrån att Swedol verkar långsiktiga men man utstrålar också ansvar och försiktighet och gör i allmänhet ett mycket seriöst intryck. Det är egentligen ett ganska tråkigt bolag, men på ett positivt sätt. Den goda balansäkningen gör att man kan klara av en längre konjunktursvacka. Riskerna ligger dock i just en längre konjunktursvacka, överetablering, högt beroende av professionella kunder. Visst finns det många jordbruk (runt 70,000) och skogsbruk i Sverige (runt 200,00 skogsägare, vilket inte innebär lika många skogsbtuk) som är kunder hor Swedol men mycket av produktionsindustrin flyttar utomlands. Fast styrkan hos Swedol är just att man har en bred kundbas. Går en sämre finns det ju alltid andra områden som kan kompensera.
För att kommentera det AnotherValueInvestor nämner i sin blogg så tror jag inte att en marknad med 0-tillväxt är något positivet. Företagen expanderar sina butiker vilket höjer kostnaderna och sänker marginalerna. Detta kan leda till framtida priskrig.
Jag är lite mer skeptisk till bolag än när jag gjorde min första analys. Jag tror att vi kommer att se kursen sjunka en bit till och jag kommer inte att fundera på inköp innan man går under 16 kronor (Eventuellt kommer jag att göra ett mindre inköp om den går under 17 kronor). Kommer försäljningen igång igen och man kan bibehålla höga marginlaer samt börja växa lite smått igen så finns det möjlighet till en bra uppgång.
Min prognos för helåret ligger i linje med Remium men vi har skilda syn på hur man kommer dit. Jag tror att det sker med bättre marginaler, de med ökad försäljning. Försäljningsrapport för april kommer 15 maj och Q1 rapporten 22 maj. Båda kommer att bli intressanta att läsa.
Kommentera gärna saker som ni tycker jag har missat.
Det är en smaksak om man gillar 0-tillväxtmarknader eller inte. Personligen investerar jag både i marknader med låg/ingen tillväxt och i marknader med hög tillväxt.
SvaraRaderaFördelen med 0-tillväxtmarknader är att den inte drar till sig konkurrens, jämför Peter Lynch, One Up On Wall Street s. 139-140. Swedol har hittills vuxit i en nära 0-tillväxtmarknad genom att göra saker bättre än sina konkurrenter.
Jag tror vi säger samma sak, jag säger bara att det inte är positivt. Jag har inget emot att investera i ett bolag i en marknad utan tillväxt heller. Det viktiga är att bolaget är välskött och ökar sin lönsamhet.
Radera