fredag 7 mars 2014

Mina tankar om börsen och Ukraina

Först vill jag poängtera att jag inte är någon expert på varken de länder som är främst inblandade i krisen (Ryssland och Ukraina) eller att jag är någon expert på börsen.

När utvecklingen förra helgen gick mot en Rysk invasion av Ukraina blev jag inte förvånad att börsen reagerade som den gjorde i måndags med en kraftig nedgång. Jag blev heller inte överraskad av att börsen gick upp igen på tisdagen då risken för en regelrätt invasion hade minskat. Vad jag är förvånad är över är börsen har fortsatt att gå upp efter det. Jag hade nog förväntat mig att börsen skulle gå ner lite sakta efter det. Nu är det kanske lite tidigt att säga men jag tycker inte att börsen tar situationen på allvar, det verkar som om den inte bryr sig.

Här har vi en situation som jag tror kommer att få långtgående konsekvenser för den globala ekonomin under en lång period. Väst kommer inte att acceptera det sätt på vilket sått Krim tas över av ryssland. Det troliga är inte att vi kommer att se militära konfrontationer utan mer en ekonomisk hantering av krisen. USA och Europa är ännu inte ense om hur man kommer att hantera krisen, men jag tror nog att man kommer att nå en överenskommelse inom en snar framtid. Det enda som kommer att bita på Putin är ekonomiska sanktioner. USA och Europa kommer också att lida av dessa då speciellt Europa och Rysslands ekonomier är tätt sammanlänkade.
"The EU is by far Russia’s biggest trading partner, accounting for 46.8% of its overall trade in 2010, and by far the most important investor for Russia. It is estimated that up to 75% of foreign direct investment in Russia came from EU member states."                                                     -   economywatch.com
Vad jag har förstått är det främst de forna öststatsländerna och Tyskland som är beroende av Ryssland. 24% av Rysslands gas export gick till Tyskland under 2012 (eia.gov) och 51% av Tysklands gas import kommer från Ryssland (neup.eu hänvisning till destatis.de). Tittar man på Rysslands export så står just energi (olja och gas) för 2/3 av Rysslands export (thomaswhite.com). Så visst ser de sammanlänkade ut.

Att USA och Europa skulle låta Ryssland ta över Krim utan åtgärder ser jag inte som troligt. Det är en kopia av Tysklands anektering (Anschluss) av Österrike och en fortsättning på Georgien och jag tror att det kommer att fortsätta om man inte sätter stopp.

Det är därför sannolikt att det kommer sanktioner från USA och Europa och motdrag från Ryssland. Det kommer dock att medföra minskad ekonomisk aktivitet och ett försiktigare investeringsklimat. Det borde leda till minskade vinster och lägre börskurser. Detta i ett läge då börsen redan tycks övervärderad.

Ett av de områden som dock borde vara attraktivt att investeri i borde vara just inom energi sektorn då jag kan tänka mig att Europa efter detta vill göra sig mindre beroende av Rysk energi.

Är börsens avsaknad av nedgång ett tecken på börsen inte bryr sig, tror den inte att det kommer några sanktioner eller väntar man tills de blir mer ett faktum. Det säga att börsen ogillar osäkerhet, och det är just osäkerhet som jag ser just nu. Alternativet är kanske att ekonomiska intressen inte bryr sig om att Krim tas över och kommer att föröka att se till att det inte blir några sanktioner. Detta skulle enligt ovan vara ett mycket kortsiktigt tänkande då jag tror att det står mycket mer på spel än bara Krim.

Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar