tisdag 30 september 2014

September Rapport

Med fyra veckors semester så måste September betraktas som en bra månad, även om det inte gått så bra ekonomiskt. Det blev mycket avkoppling på stranden och en hel del shopping, så någon "super spar månad" blev det inte heller. Jag följde aktiemarknaden på håll men kunde inte göra några affärer då jag lämnade "kontoret" hemma.



En av aktierna som jag följde lite närmare var Castellum. Den har sjunkit gansk konstant hela månaden men medans jag var på semester sjönk den dock aldrig under min inköps nivå om 108,1. Det gjorde den dock denna vecka när jag var tillbaka, så det innhandlades några stycken till min portfölj. Något annat som jag noterade när jag kom hem var hur mycket dollarn har stigit i värde. Tyvärr har jag inga amerikanska aktier så att jag har kunnat ta del av den uppgången. 

Den stabila tillväxtportföljen har fortsatt att sjunka i värde och är nu endast upp 5,6% (7,5%). Med inköpet av Castellum så har likviditeten också sjunkit och är nu 6,1% (7,4%). Mitt levnadsindex har sjunkit ner till 63,5 (65,5), en nedgång på 3,5% sedan jag började med det förra månaden. Mycket av det beror på den stigande dollarkursen.

Min investeringsportfölj har även den gått riktigt dåligt under månaden och ligger nu plus minus noll för året -0,0% (5,3%). Det har inte skett några affärer så prtföljen är den samma som förra månaden. Dock ligger jag nu med positiv likviditet efter lönen 0,6% (- 0,8%). Nu kan man börja titta efter nya aktier.

Även den spekulativa portföljen har gått back i September, så på aktiefronten har det varit en riktigt dålig månad för mig. Jag ligger nu "endast" på 43,6% upp sedan årsskiftet (46,5%). Hade jag varit hemma hade spekulationen på Doro blivit såld kring 32,5 kronor/aktie men då den nu har gått ner till mycket låga nivåer så behåller jag aktien ett tag till. Däremot har jag tagit in en ny spekulation i SSAB. Likviditeten har därför sjunkit till 20,7% (66,0%)

Den totala aktieportföljen är nu upp 4,6% (8,0%) medans likviditeten har sjunkit tillbaka till 4,2% (9,9%)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar