onsdag 4 mars 2015

Februari Rapport 2015

Det blir inte många inlägg för närvarande men jag ska i all fall komma med månadens standard inlägg, månadsrapporten. Den kommer lite senare än vanligt och då några av mina aktier har gått ner en del under månadens första dagar väljer jag att redovisa portföljen som den är idag (4 Mars). Jag har lyckligtvis inte varit inblandad i Vardia affären som även om aktien har stuttsat tillbaka något idag har påverkat många bloggare negativt. Det är en risk man tar och jag är alltid orolig för något liknande när mina bolag redovisar. 


Över till portföljerna och som vanligt börjar vi med att redovisa den stabilatillväxtportföljen. Trotts tillbaka gången de senastte dagarna fortsätter portföljen att gå kanon; den är nu upp 7,1% (3,4%) sedan årsskiftet. Det är främst Protector som har varit dragloket och aktien är nu upp något smått fantastiska 55% sedan årsskiftet. Bonehur är den enda aktien som har backat undermånaden och är på minus 8,7%. Jag har sett att många andra bloggare var besvikna på utdelningen och sålde efter rapporten. Även om utdelning var lägre än vad jag hade räknat med (2,5 kroner per aktie jämfört med mitt tipps på 3,5 kronor per aktie) så tycker jag att det fortfarande är ett intressat bolag och ligger kvar. Likviditeten har sjunkit något till 4,6% (5,1). Med en stabilisering i dollarn så har mitt levnadsindex äntligen gått i rätt riktning och är nu "endast" 58,5 (57,7) vilket fortfarande är klart ner från start (65,88).

TeliaSonera +3,8% (+1,2%)
Bonehur -8,7% (+0,8%)
Fortum +10,9% (5,4%)
Protector Forsikring +55,1% (21,8%)
Handelsbanken +13,6% (7,1%)
Castellum +13,8% (6,6%)
Industrivärden +12,8% (8,4%)


Om vi går över till investeringsportföljen så har den också gått  som en raket och är nu upp 26,2% (13,2%) under årets första två månader. Transcom tyckte det var tråkigt att vara enda bolag som låg back så man kom med en stark rapport och gick upp ganska kraftigt. Doro var lite sämre än vad jag hade räknat med men det är ett mycket intressant bolag som jag inte har några planner på att sälja just nu. Däremot så funderar jag lite på att sälja en del av innehavet i Protector och ta hem en del av vinsten. Jag vet inte riktigt varöfr den har rusat så mycket och jag tror att om aktiemarknaden går ner kommer aktien att falla då det både blir låga räntor och låg avkastning på aktieportföljen med ett svagt resultat som följd. Ni får vet hur det gick nåsta månad. Det roliga är att portföljen nu har slagit i taket (http://aktieanalysen.blogspot.com/2014/08/jag-har-sett-att-vissa-andra-bloggare.html) och jag har mer kapital i portföljen än vad jag får ha. Vi får se hur jag reglerar det. Likviditeten har ökat till positiv 0,7% (-0,7%) och kommer nog att vara så över den närmaste tiden.

Transcom +13,3% (-8,55%)
Protector Forsikring +55,1% (+21,8%)
Eolus +11,0% (+7,2%)
Doro +18,8% (+11,6%)


Spekulatonsportföljen fortsätter att vara den svagaste även om den har kravlat sig upp på plus. Med min brist på tid och då Eolus inte har orkat över den nivå där jag vill sälja mitt innehav i portföljen har jag inte gjort några förändringar. Det har heller inte blivit några analyser eller nya case att investera i. SSAB gick riktigt bra ett tag men har sjunkit kraftigt de senaste dagarna. Porföljen är upp +4,0% (-0,4%) och likviditeten är i det närmaste oförrändrad 25,3 (26,4), skillnaden beror på att aktierna har gått upp. 

Eolus +11,0% (+7,2%)
SSAB -4,0% (-11,8%)


Vi slutat med att titta å den totala aktieportföljen som nu har gått upp 18,7% (8,5%). Likviditeten är upp till 3,6% (2,6%) efter utdelingar.

2 kommentarer:

  1. Du har alltså samman problem som Avanzas Folkportfölj, bra på att investera, dålig på att spekulera =).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det tar jag som en kompemang :)

      Personligen så behöver jag spekulationsportföljen så att jag inte spekulerar med de övriga portföljerna.

      Radera