lördag 31 oktober 2015

Oktober Rapport 2015

Ännu en månad till ända. Kina har stabiliserats och börjar sakta stiga igen. Grekland har det varit tyst om ett tag och den stora nyheten är flyktingströmen från mellanöstern. Rent ekonomiskt sätt så kan man se det som en långsiktig investering då det kommer att hjälpa svensk ekonomi. Jag har även sett förslag om att göra det en kortsiktig boost genom att låne finansiera hjälpen till flyktingarna och jag kan även se det logiska i det. Vi behöver ju få fart på ekonomin och varför inte göra det genom att hjälpa ny svenskar i sverige? Visst en del av pengarna kommer att försvinna utomlands i och med att de sänder pengar tillbaka till sina familjer. På längre sikt kommer de dock att se till att svensk ekonomi växer och blir mer konurrenskraftig. Sedan får man ha vilka politiska åsikter man vill men rent ekonomiskt är det nog lönsamt.


Tillväxtportföljen

Tillbaka till en lugn månad utan förrändringar i min stabilatillväxt portfölj. Ska erkänna att jag tvivlar på min förmåga att analysera och köpa större bolag. Av 8 bolag i portföljen ligger bara 3 på plus medans de andra 5 ligger back för året. Detta när börsen ligger 7.2% plus för året. Dock har det största innehavet gått mycket bra medans de två minsta har gått sämst.Så tittar man på värdet av skälva portföljen så ligger jag plus 4.4%, vilket dock är sämre än index. Så jag kanske borde hålla mig till investeringsbolag eller fonder för denna portfölj.

Som helhet så har prtföljen gått upp till 3.6% (2.4%) för året medans likviditeten ligger stilla 3.5% (3.6%). Dollarn stiger igen så mitt levnadsindex har sjunkit tillbaka till 57.2 (58.3). De individuella aktiernas reultat är som följer.

TeliaSonera -13.3% (-14.7%)
Bonehur -24.1% (-15%)
Fortum -24.2% (-27.2%)
Protector Forsikring 54.1% (50.1%)
Handelsbanken -4.9% (-2.0%)
Castellum 4.8% (-4.5%)
SKF -3.0% (-0.1)
Industrivärden 14.3% (7.6%) 


Investeringsportföljen

Om jag tvivlar på inköpen till tillväxtportföljen så är jag mer nöjd med min investeringsportfölj. Här har alla bolag gått plus sedan årsskiftet. Eolus visar dock minus i tabellen nedan men då ska man komma ihåg att de har gjort en stor extrautdelning under året. Med den inräknad så har innehavet gått plus 16.2%. Mitt inköp av Christian Berner har varit mycket lyckat och på bara två månader har aktien stigit med 39%. 

Jag tror anledningen till att investeringsportföljen går så mycket bättre (förutom en del tur) är att jag har analyserat dessa aktier mycket mer och djupare än de jag har köpt till min tillväxtportfölj. De är mindre och jag förstår dem bättre.

Det har varit en rejäl uppgång i portfölen under månaden där 3 av 5 bolag har gått upp med mer än 10%. Portföljen är nu upp  32.6% (20.7%) sedan årsskiftet och likviditeten är 31.7 (31.2). Det finns således rum för en hel del inköp.

Transcom 30.8% (26.7%)
Eolus -18.2% (-28.5%)
Doro 28.6% (17.3%)
Christian Berner 39% (15.5%)  
Electra Gruppen 1.3% (-2.3%)

Spekulationsportföljen

Mitt stora sorgebarn för tillfället. Både Etrion och SSAB hade rejäla rallyn under månaden och jag låg nästan plus med båda innehaven. Båda aktiernahar sedan fallit tillbaka och är nästan i nivå med förra månadens kurser. Likviditeten är -4.5 (-4.8).

Etrion -26.7 (-33,8%)
SSAB -25.7 (-27.9%)


Den totala portföljen slår dock index då den är upp 11.2 (7.2) för året. Likviditeten är 11.3 (11.9).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar