söndag 5 maj 2013

Mina aktier


Då jag kommer att vara lite mer personlig i framtiden så tänkte jag börja med att redovisa min aktieportfölj. Jag började intressera mig för aktier igen i slutet på 2011, sedan dess har hela min portfölj ändrats. Den börjar få den form som jag vill ha men det återstår en del rensning och inköp. Jag var aktiv när jag var yngre och gjorde en mycket bra affär i Gambro och Ericsson (som jag köpte en, på den tiden, stor post när kuren var som lägst).

Min portfölj inkluderar inte så många aktier och är ganska koncentrerad till en aktie som står för över 50% av det totala innehavet. Jag har dock fortfarande en relativt låg andel av min portfölj i aktier, 28%. Mitt mål är att gå upp till 40% så det finns ett köputrymme. Funderar på att köpa in en bankaktie och då Avanza eller Nordnet. Följer just nu även Beijer Alma, Fortum (vilket verkar vara alla bloggares favoritaktie) och Duni. 

Doro 51.1%
Teliasonera 26.5%
SSAB 14.0%
Etrion 5.0%
Transcom A 3.0%
Odd Molly 0.2%
Artimplant 0.2%

Doro ser jag som ett tillväxt bolag som har stor potential men även trygghet samt har en bra direktavkastning. Telia har jag som ett ankare som ger en god utdelning. SSAB köpte jag in för att göra options affärer men har ännu inte haft tid att gör det. Skulle gärna se att den går upp någon krona till innan jag ger ut några köpoptioner där. Etrion är en ren spekulation. Transcom är jag också positiv till och kommer nog att öka mitt innehav i. Odd Molly försökte jag bottenfiska och få för en billig penning och var tänkt som en krydda (de köptes in för 24 kronor styck). Artimplant vet jag inte varför de är där, ett dåligt skött bolag som närmar sig KK. Funderar på att behålla dem då jag tror att patenten kan ha ett högre värde än själva bolaget, det är dessutom en väldigt liten summa.

I kort så är det Doro, Telia och Transcom som utgör grunden till min portfölj.

Några råd?

4 kommentarer:

  1. jag är tveksam till hur Telia ska klara sig när sms ersätts av gratisalternaiv, ex meddelanden via Facebook eller andra tjänster, och taltelefoni kommer säkert också ske digitalt så småningom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så orolig för att man inte kommer att kunna ta betalt för själva sms:et, erbjuder man bara tjänsten att överföra data så kan man ta betalt för det. Alla teleoperatörer måste tjäna pengar så det kommer nog att gå att enas om ett sätt att göra det. Det finns i dagsläget inget alternativ till teleoperatörer att överföra data till mobila enheter

      Radera
  2. Jag äger också Doro men ser det som ett ganska riskfyllt bolag. De har helt klart potential men recensionerna för deras smartphone är inte översvallande och jag tror att en bättre byggd konkurrent skulle kunna göra rejält med skada.

    Så ett råd borde vara att hålla ögonen på produktlanseringar inom seniortelefoni ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, när man gillar en aktie kan man lätt bli förblindad och tolka det mesta fördelaktigt, så det är alltid bra att få kritik. Visst är det risk i Doro men med dagens kurs ser jag det inte som en högriskaktie. Med ett P/E tal under 10 så räknas Doro inte som ett tillväxtbolag.

      Jag har inte sett några recensioner på deras smartphone men de har en för sitt segment vilket konkurrenterna inte har. Jag skulle bli förvånad om de inte inkorporerar det de lärt sig i en nyare modell snart.

      Som sagt var, allt går att vända till det positiva. Q1 rapporten kommer nästa vecka...

      Radera