onsdag 2 april 2014

Mars rapport

Ny månad och dags att skriva rapport om den förra. Den här gången har jag väntat tills börsen har stängt. Jag vet att ni har väntat länge på rapporten och mångas uppsittarnätter har blivit förstörda av den sena rapporten, men jag ville vara säker på att ni inte tog den som ett April skämt.



Index ligger på liknande nivåer som vid förra månadens slut, upp 2,4%. De glada tongångarna hos aktieanalysen är dock inte lika närvarande, lyckligtvis har de inte ersatts av allt för negativa utan det har varit en mer neutral månad.

Den trygga tillväxtportfölen har gått ned lite och är nu "bara" upp 2.3% (utan lön) sedan 1 Januari, fortfarande bättre än beräknat. Jag har gjort en förändring då jag "köpte" lite Eolus Aktier från min investerings portfölj. Jag gjorde den förändringen för att mitt Eolus innehav är mer långsiktigt. Jag har dock fortsatt mina funderingar och har planer på att ändra mer i min tillväxtportfölj. Jag börjar se lite mer fördelar med att ha en mer stabil portfölj med mer kvalitativa bolag, en mer värdeinvesterar inriktning. Det kommer förmodligen att komma lite större bolag in i min portfölj i framtiden. Dock tycker jag att det är svårt att hitta dem till ett attraktivt pris för tillfället. Jag har några bolag under luppen (inga överraskningar) och det kan komma att ske ett köp under April. Det är fortfarande en likvid portfölj då jag har över 15% i kontanter.

Då mina två stora poster har gått back i under mars har även min investeringsportföljen och är nu bara 3.5% upp sedan årsskiftet. De kontanter jag frigjorde genom min "försäljning" av Eouls gick till att öka i Doro när den ligger på så låga nivåer. Jag är därmed nästan fullinvesterad och portföljen innehåller bara 2% kontanter. Det kommer att komma lite utdelning under April men det mesta kommer inte förrän i maj. Eolus aktierna som är kvar kommer förmodligen ut till försälning under våren/sommaren. Inte för att Eolus på någotvis har har blivit sämre men mer för att renodla mina portföljer. Aktien har för låg likviditet för att ingå i investeringsportföljen. Problemet kommer nog att bli att hitta ett alternativ då jag inte har så mycket tid över för analyser.

Den spekulativa portföljen är den som fortsätter att gå bäst. Jag tjänade lite på Protector Forsikring även om det inte gick så bra som jag hade hoppats. En lyckat spekulation i Doro i slutet av månaden gjorde att jag nu ligger plus 41.5% sedan årsskiftet. Jag är nu helt likvid i den spekulativa portföljen. Ska försöka hålla trenden. Jag har räknat ut att jag kan sluta spekulera till oktober 2016 och ändå avkasta mer än mitt mål, tror dock inte att jag väntar så länge tills nästa gång.

Jag gjorde lite beräkningar på hur min "aktieportfölj" som helhet har gått sedan starten av året och jag ligger plus 5.6%. 

Då det är snålmånad kan jag meddela att jag inte deltar. Jag är mer inne på spenderar år. För de som läste mitt inlägg om Hur slutar man spara så kan jag meddela att det kapital som jag "ska" spendera är nu sexsiffirgt, så sparmånad är det inte tal om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar