torsdag 21 augusti 2014

Doro Q2 2014

Doro kom idag med sin rapport för andra kvartalet 2014. Det var inte så bra som jag hade hoppats men aktiemarknadens reaktion visar att kursen var ganska nedpressad och förväntade en fortsatt nedgång i försäljnigen. Jag hade räknat med en försäljning över 300mkr och en vinst i nivå med Q2 2013. I stället blev försäljningen 277mkr och en vinst på 9.4mkr. Då bruttomarginalen låg i nivå med min prognos så är den lägre vinsten ett reslutat av den lägre försäljingen.

Det som jag är mest besviken på är dock att Care inte näms i rapporten. Jag ser det som ett tillväxt område för Doro där man kan kombinera telefonen med hälsorelaterad utrustning och på så vis både få en bredare kundgrupp och ett nytt försäljningsområde. Att det inte nämts tyder på att de har andra problem att fokusera på.

Det ser dock bra ut om vi ser framåt och titta på telefonin. Orderbok och orderingång är klar bättre än vad de var vid samma period förra året, vilket borde vittna om en högre försäljning under Q3 jämfört med förra året. Att man kommer ut med mer smarta telefoner borde också göra att man kan förbättra marginalerna ytterligare.

Doro hade också en extrabolagstämma idag där man presenterade ett nytt optionsprogram för ledande befattningshavare. Jag förstår inte varför man har behöver ha en extra bolagstämma för det utan borde kunna behandla det under den ordinarie stämman nästa år, ledningen skulle kunna vara utan optioner i några månader. Det sätter också lite tvivel i den demokratiska processen då troligtvis färre ägare var vid den extraordinäriestämman (som i stort sett bara hade en punkt) än vid den ordinarie.  Lösen kursen sätts dock till 135% av aktiens kurs som ett genomsnitt av nästa veckas kurs. Det borde innebära att ledningen ser en ljus framtid för företaget.

I kort finns det positiva tecken för framtiden även om det finns en del tvivel från min sida (every silver lining has a cloud). Jag kommer dock att behålla mina aktier då det är bra avkastning och finns bra tillväxtmöjligheter. Vi får se om de moraliska tvivlen kommer att ta överhanden då det finns risk att ledningen utnyttjar en svag ägarstruktur.

2 kommentarer:

  1. Instämmer. Rapporten var inte superbra men det känns som att fallet indikerades i Q1 2014 har stoppats och kanske rent av vänts. Jag tror att vi får se en ATH-kurs i en inte allt för lång framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte på ATH inom en snar framtid men jag tror att vi kommer in i en positiv trend och kommer att få se stigande priser från dagens nivåer. Det ligger fortfarande en hel del skepsis i kursen.

      Radera