fredag 31 januari 2014

Månadsrapport januari 2014



Januari har varit lite av en bergochdalbana för mig. Efter en mycket stark inledning gick det sedan tillbaka i mitten av månaden för att sedan öka igen innan det kom ännu en liten dipp i slutet på månaden. Jag är mycket beroende av en aktie, Doro, och funderar på att sälja av lite. Det är fortfarande en bra aktie och jag kommer ha kvar den största delen. Mitt nya inköp i Protector Forsikring har också varit ett bra köp (tack ägamintid). Sämst har Telia gått efter vad marknaden tyckte var en svag rapport. Dock ökar utdelningen från 2.85 till 3.00 kronor per aktie vilket jag hade räknat med. Även utdelningen för Eolus Vind ökade från 1.25 till 1.50.

Titta vi på portföljerna så har den trygga tillväxtportföljen ökat med 0.6% (exklusive lön) vilket jag är nöjd med, då målet är 5% med lön så ligger jag lite över målet trotts att börsen (OMX30) har backat med strax över 2% under månaden.

Investeringsportföljen har också gått mycket bra med en ökning på 6.3%. Portföljen är fortfarande mycket tunn med endast 3 bolag. 96% är investerade i aktier medan resterande 4% är kontanter.

Bäst har min spekulativa portfölj gått med en ökning på 20.7%. Där ligger jag nu mest i kontanter med endast 21% investerade och 79% i kontanter. Jag kommer att avvakta med nya inköp då jag tror på en lite nedgång de närmaste månaderna.

Aktieportföljen som helhet gick bara upp 0.1% med det beror på att jag har sålt av en del av den spekulativa portföljen. Räknar jag bort den sålda delen ökade aktieportföljen med 4.2%. Hur de individuella aktierna har gått kan ni se i tabellen nedan. (Jag har problem att klistra in en tabell från open office så jag kan inte få med all information men staplarna indikerar inköp (blå), November (röd) vilket jag satt som index 100, December (gul) och Januari (grön).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar