lördag 8 november 2014

TRIMB 5 - Make of thy dwelling a profitable investment

Detta är det råd som jag själv har varit sämst på att följa. Det är ett gott råd men då jag arbetar internationellt och inte vet var jag kommer att slå mig ner så har jag inte köpt någon bostad. Jag har försökt men märkte att andra var mer i behov av bostaden och bjöd därför över mig. Det går att hyra ut men det finns risk att man hittar en dålig andrahandshyresgäst och det kräver en del resor hem för att ta hand om problem och andra ärenden vad gäller bostaden.



Om du hyr en bostad så är det hyresvärden du betalar till och du äger inget. Om du köper en bostad så är den del av lånet du amorterar en betalning till dig själv i och med att lånen minskar medans det du betalar till banken i ränta är ren kostnad.

Det handlar inte om att investera i ett boende för att den ska öka i värde och sedan säljas. Det är handlar mer om att skapa sig ett tryggare liv där mindre av det du tjänar slipprar igenom din fingrar men även att kunna minska lite på sina kostnader.

Köper du ett hus med tomt kan du odla grönsaker. Du kan installera solpaneler för att minska dina kostnader för el. Du kan hyra ut ett rum för att få lite mer inkomster. Jag skulle också tro att äga sitt eget boende också ger en viss tillfredställelse.

Noteras bör att kostnader för att köpa bostaden (räntor) kommer från dina 90% i din budget och inte från de 10% du sparar för dig själv. De 10% går till att "make thy gold multiply".

TRMIB 4 - Guard thy Treasures From Loss
TRMIB 6 - Insure a Future Income
 

2 kommentarer:

  1. Minns jag rätt från boken så står det nånstans att man ska amortera av huslånet på sisådär 5 år. Det är samma sol som skiner på oss som på babylonierna men vi har lägre ränta och dyrare hus idag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer inte ihåg att det var någon tidsbegränsning men visst är det skillda tider. Ett litet steg i rätt rikning dock att införa amorteringskrav.

      Radera