söndag 2 september 2012

Doro Q2 2012


Då Doro är ett av de bolag jag följer närmast kommer här en uppdatering av min analys efter Q2 rapporten.

Det går inte att sticka under stol med att rapporten för Q2 2012 är en viss besvikelse. Jag är dock mycket förvånad över den reaktion med vilken den mottogs av börsen. Jag tror mer att det är mer ett uttryck för hur kortsiktig börsen är än av att det var en dålig rapport. Det finns en del negativa saker i rapporten men inget i rapporten som rättfärdigar ett fall på nästan 24%. Nu fanns det nog en viss spekulation i kursen vid rapport tillfället då det i det långsiktiga priset ligger en viss diskontering av att Doro inte är ett tillväxtföretag. Låt oss titta närmare på Q2 rapporten.

Nettomsättningen sjunker med 5.1% jämfört med Q2 2011. Doro försöker till en viss del av att en kund i Kanada minskat sitt varulager i avvaktan på nya modeller. Tappet i Kanada är markant om man jämför de två kvartalen men Kanada var också svagare Q1 än vad jag hade räknat med. Man har även tappat i Tyskland och USA. Jag hade räknat mer på USA då man är relativt ny där och att det är en stor marknad. Det finns även en hel del positiva saker att lyfta fram. Man fortsätter att expandera till nya marknader (Israel och Ungern). Positivt är också att rörelsemarginalerna har varit bätttre än jag trott både för Q1 och Q2. De brukar förbättras under Q3 och Q€ med högre försäljning. Den svenska marknaden fortsätter att växa vilket visar vilken potential det finns i de övriga marknaderna då den måste ses som en av de mer mogna marknaderna för Doro. Även den Franska marknaden växer vilket både kan tolkas positivt och negativt. Positivt att en redan stor marknad fortsätter att växa. Negativt att Sverige och Frankrike stod under Q2 för 50% av försäljningen. Det är ett stort beroende av två marknader men ger också lite frågetecken varför man bara blir stora på hemma marknaderna (då VD'n Arnaud är fransman kan det räknas som en hemma marknad). Till sist bör Australien nämnas då man släppt en del pressreleaser om ökad närvaro i Australien men det är fortfarande inte tillräckligt stor närvaro för att särredovisas.

Jag tror att det ligger något i det att många väntar med att köpa en Doro tills den nya smart telefonen kommer att lanseras och det betyder att min tidigare prognos om en försäljning på 197 miljoner för Q3 är optimistisk men även att de kommer att få en positiv påverkan på Q4. Dock är det en ökad risk med två huvud marknader och beroende av en lansering av en ny produkt vilket skulle ge en viss negativ påverkan på aktien.

Kassaflödets förbättring bör man nog ta med lite försiktighet. Med lanseringen av den nya modellen kommer kundfordringarna att öka och kassaflödet komma ner igen, så det är mer ett engångs resultat vi ser än förbättrat kassaflöde. Investeringarna har dock ökat kraftigt till 8.4 miljoner under Q2 jämfört med 5.4 miljoner under Q1 (bättre marginaler trotts detta). Den skeptiske kan tolka in problem med nylanseringarna och den positive kan tolka in nya produkter efter smarta telefoner. Ägandet bland de 10 största ägarna är i stort sett förändrat, det har minskat med 30,000 aktier. 

De stora negativa nyheterna enligt mig är att man förskjutit lanseringen av de smarta telefonerna från Q3 till Q4, så sent som i Q1 rapporten talade men om September. Kommer telefonerna ut innan slutet av Oktober/början på November är det ingen större förlust, men det är viktigt att det är där i god tid för Jul marknaden och att den lanseras utan några större problem. Dels är jag lite oroad över att man pratar om läsplattor och inte om surfplattor längre. Enligt min förståelse är det stor skillnad mellan en läsplatta (e-bokläsare a la kindle) och en surfplatta (Ipad) och den senare är enligt mig nyckeln till att man ska lyckas inom telecare. Nu har jag inte sett PhoneEasy 740 men mitt generella intryck av smarta telefoner är att de är för små för att kunna användas effektivt inom telecare (speciellt för äldre). Jag skulle vilja se lite mer information från Doro's sida hur man ser på utvecklinen efter smarta telefoner och surfplattor (läsplattor?)

Det har såtts ett litet frö av osäkerhet av min bedömning av Doro, en osäkerhet som mer har att göra om ledningen ser samma potential för företaget som jag. Tittat bara på mobiltelefoner är dock Doro fortfarande undervärderat och det räcker för att bibehålla min starka köp rekommendation. Med den kassa som redan finns och den vinst företaget kommer att göra i år finns kommer utdelningen med största sannolikhet att minst bibehållas vilket även ger en bra direktavkastning. Visst finns det risk att det kommer in fler aktörer inom deras nisch med det försvåras i och med att man börjat utveckla egna healthcare appar till sina telefoner. Kan man ta steget fullt ut till telecare kommer det att försvåras ytterligare och det finns möjlighet att Doro blir ett nytt Apple (men nu drömmer jag kanske…)

4 kommentarer:

  1. Är det inte motiverat att vänta ett kvartal? Det vore skönt att se om omsättningsminskningen bara var tillfällig, och att det inte blir några förseningar för smartphone lanseringen. Finns det några triggers innan nästa kvartalsrapport?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Vad jag förstår så försöker du pricka en eventuell uppgång så nära uppgången som möjligt. Jag tycker själv inte att det är en bra ide då det är svårt och man riskerar att missa uppgången. Men för att svara på din fråga, så finns det enligt mig en viss risk att Q3 blir en ytterligare besvikelse vad gäller resultatet, men från RobertB's kommentar så finns det de som är mer optimistiska än jag. Det är dock mycket möjligt att själva lanseringen av de nya produkterna blir en trigger då det antagligen kommer att skrivas mycket om dem i media. Får man bra publicitet då så kan aktien nog stiga ganska fort och då kan nog resultatet för Q3 spela mindre roll. Q3 är egentligen inte en så viktig rapport, utan Q4, inte bara för att det är det kvartal då Doro säljer bäst utan även för att det är första kvartalet då försäljning av de nya produkterna redovisas.

      Radera
  2. Skulle inte oroa mig om att EasyTab blir en läsplatta istället för en androidbaserad surfplatta. Allt som synts och visats om plattan pekar ju mot att den ska vara androidbaserad, som deras nya telefoner, och förberedas med Doro experience.
    http://www.doro.com/Global/Campaigns/Experience/Doro_B2B_32s_260x190_low.pdf
    "Doro TabEasy® – Coming soon, the first Android tablet
    developed expressly for helping seniors stay connected
    with loved ones and the wider world."

    Omsättning på 197Msek för Q3 tror inte jag är överoptimistiskt med tanke på den orderingång som var Q2. Jag skulle inte bli förvånad om Doro nådde upp till en försäljning under Q3 på ca 200-210 Msek..

    Tack för ett bra blogginlägg!
    =)

    SvaraRadera
  3. RobertB, jag väljer nog att oroa mig, även om jag inte ligger sömnlös på nätterna för det. Risk är summan av sannolikhet och påverkan (probability and impact). Det kan vara att man inte hittat den rätta tekniken för att gör det man vill och valt en enklare produkt till att börja med och släpper en surfplatta senare. Sannolikheten är väl inte så stor att man inte kommer att släppa en surfplatta (Q4 eller senare) men påverkan på min bedömning av Doro skull vara större då jag som jag skrev tror att en surfplatta är nödvändigt för att ta steget till Telecare fullt ut.

    Vad gäller Q3 så är jag som jag svarade ovan till Marcus inte så oroad över resultatet för just det kvartalet. Är de nya produkterna redo för leverans under September och man kan redovisa intäkter för dem så, visst kan intäkterna öka. Min bedömning är dock att så inte är fallet utan att de kommer att bokföras tidigast Q4.

    Tack för uppmuntran.

    SvaraRadera