måndag 29 oktober 2012

Transcom Q3 2012


Transcom publicerade en blandad Q3 rapport. Intäkterna ökade jämfört med andra kvartalet men inte så mycket som jag hade räknat med. Trotts de ökade intäkterna så ökade förlusten från -.7€m till -3.4€m. Man har haft ökade kostnader i Filippinerna om 3,3€m för att öka sin kapacitet där (vilket är positivt för då kan man förhoppningsvis öka intäkterna ännu mer). Skatten har också påverkats med -1.7€m för avsättning mot nya skatter i Italien. Jag är inte klar med om det är bekräftade skatter som ska betalas över en längre tid eller om det fortfarande är avsättning mot ännu ej slutförda skatterevisioner.

Man aviserar även nya rekonstruktionskostnader för Q4 2012 om 1.7€m vilket beräknas ge årliga besparingar på 1.9€m. Det är även troligt att en stor del Goodwill kommer att skrivas av under Q4 2013. Detta kommer att påverka resultatet även om det inte påverkar kassaflödet. Detta är viktigt att komma ihåg då Transcom har många småsparare som kan komma att reagera negativt på detta då information om detta släpps. Om jag förstår det hela rätt så är det bara en avskrivning av Goodwill mot eget kapital som tar en omväg genom resultaträkningen. De som har läst min Securitas analys är nog förvånade över att jag tar detta så lätt men jag er det mer som en naturlig del av den rekonstruktion som man har gått igenom. De avvecklade enheterna kommer ju inte att komma att göra någon framtida vinst. Jag skulle också tro att det är en sista städning och att man kommer att börja visa vinster under första kvartalet 2013. Jag hade räknat med ett noll resultat för Q3 men tror nu att det underliggande resultatet kommer att vara nära noll för Q4 2012 även om goodwill nedskrivningarna kommer att göra att det presenterade resultatet är negativt. Visar man inte positivt resultat Q1 2013 så kommer jag att se över min analys av Transcom lite mer grundligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar