torsdag 22 augusti 2013

Doro Q2 2013

Doro har kommit med ännu en stark rapport. Kan man vara kritisk till den? Jag ska försöka.

Försäljningen i USA och Kanada ökade mycket mer än jag hade trott. Det återstår dock att se om detta var tillfälligt eller om man har lyckats penetrera den amerikanska marknaden. Under 2011 hade man en mycket bra försäljning i Kanada under Q2 som man sedan inte kunde leva upp till under Q3 och Q4 samma år.


Mitt stora frågetecken i rapporten är dock försäljningen i Dach (den tysktalande regionen). Problemet är att jag inte kan se en så markant försäljningsökning som man borde ha haft i och med köpet av IVS. Enligt rapporten har man haft en omsättning om 15 miljoner euro under årets 6 första månader. Detta motsvarar grovt räknat 120 miljoner kronor eller 20 miljoner per månad. Då IVS införlivades i mitten av Maj borde således IVS ha bidragit med omkring 30 miljoner i Q2 rapporten. Försäljningen i Dach hamnar dock "bara" på 27,9 miljoner. Under Q1 var försäljningen i Dach 12,6 miljoner vilket borde innebära att IVS bara har bidragit med omkring 15 miljoner kronor i Q2 rapporten. Någon som kan hjälpa mig med en förklaring?


Det mest glädjande i rapporten är försäljningsökningen i Norden. Det visar vilken potential man har i de andra regionerna. Befolkningen här är mycket mindre än i de andra regionerna.


Jag måste även hålla med  Aktieingenjören att det är en besvikelse att man ännu inte kan särredovisa området Care. Det är ett område som jag starkt tror på och som kan ge Doro en "moat". Till viss del kan jag förstå att man vill koncentrera sig på att införliva IVS som är ett stort inköp men ju längre man dröjer med att fokusera mer på Care desto längre lämnar man dörren öppna för konkurrenterna.


Man bör även notera att mycket av ökningen i de långfristiga skulderna kommer att försvinna när man genomför den riktade nyemissionen  som är en del av betalningen för IVS. Jag tycker dock inte att man ska genomföra nyemissionen utan betala mellanskillnaden kontant. Detta baseras dock inte på ekonomiska kalkyler utan mer emotionella, tillväxtmässigt är det nog korrekt att genomföra den då man snabbare kommer att ha kapital att expandera mer.


Jag tror att med den nuvarande aktiekursen på 43 kronor per aktie så ligger kursen kring ett P/E tal runt 10 - 11, vilket jag tycker är lågt med tanke på den tillväxt man verkligen visar. Ni kommer att ha svårt att få mig att övervägs försäljning av mina Doro aktier ett tag till :)


Det finns även ett inlägg om Doro på Redeye.se  men den är inte lika nyktert som Aktieingenjörens. Det gäller att försöka vara kritisk även i uppgång.


2 kommentarer:

  1. Jag tror inte att IVS varit konsoliderat förrän i maj så i Q1 bör IVS bidragit med 0 kr.

    Tack förresten =).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Q2 ska det naturligtvis vara (IVS försäljning) , jag ändrar i texten.

      Radera