måndag 4 augusti 2014

Mina kapitalföden.


Jag har sett att vissa andra bloggare (finnanskvinnan) har ritat flödesschman över sina inkomster. Jag tänkte redovisa mina flöden lite annorlunda då jag inte har en direkt budget som jag använder samt att jag har ett annat sätt att se på mina flöden.

Av lönen sätter jag av ungefär 62,5% till mitt sparande och resten går till konsumtion. Nu är det inte en procentsatts utan ett fast belopp och resten går till konsumtion. Jag har ett lite mer konumtions vänlig sätt att se på mina tillgångar än andra bloggare så tanken är att summan jag avsätter till sparande ska vara konstant för att på så sätt öka konumtionen över tiden. Skulle jag få drastiskt ökad lön så kommer jag kanske att se över det hela. Konsumtionen gå in i en "konsumtionsportfölj" som är 100% likvid, om jag inte spenderar hela summan en viss månad så flyttas den över till nästa månad.

Av det jag sparar går förnärvarande 26,7% till min tillväxt portfölj och resten till min investeringsportfölj. Jag funderar på att låta tillväxtportföljen växa av sig självt från nästa år och låta hela summan gå till tillväxtportföljen (då jag har de andra pilarna enligt nedan).

Den första säger att när investeringsportföljen överstiger 33% av min tillväxtportfölj (25% av den kombinerade portöljen, tillväxt och investering) så ska den överstigande summan gå till tillväxtportföljen. Den ligger idag en bra bit under och jag har ännu inte bestämt mig hur ofta jag ska göra avstämmning.

De som har läst min blogg tidigare vet också om att jag har en speulationsportfölj. Den portföljen har inget inflöde, går det åt skogen så ska den vara där (i skogen). Det håller mig lite mer försiktig samt att om jag inte kan spekulera så ska jag heller inte göra det. Den andra pilen säger att när spekulationsportföljen översiger 5% av min totala portfölj (investering + tillväxt + spekulation [ + även min options portfölj som just nu är 0]) ska den överstigand summan gå till min tillväxtportfölj. Dvs, de går hela tiden mot mer trygga placeringar.

Tanken är att om jag drar mig tillbaka för att leva på mina tillgångar är att (1) ha något att göra då jag kan pyssla med min investeringsportföljoch min spekulationsportfölj för att förbättra min livskvalitet (2) ha en buffert om trotts allt mina mer säkra investeringar skulle gå åt skogen (3) går mina spekulationer och investeringar bra vill jag inte fortsätta att riskera hela summan utan sätta av en del till tillväxtportföljen och förbättrad livskvalitet/tryggad ålderdom. Det finns även en (4) men den håller jag hemlig ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar