lördag 29 november 2014

November Rapport

Efter ännu en månad så är det dags igen att presentera hur det går med mina aktier. Månaden har gått riktigt bra och det har blivit lite inköp som redovias nedan. Desssutom har jag blivit äldre och visare då November är en födelsedagsmånad. Jag tackar marknaden för födelsedagspresenten :)



Om vi börjar med den stabila tillväxtportföljen så har den rusat och är nu upp 11,2% (5.9%) sedan årsskiftet. Den är inte varje månad man kan redovisa en uppgång på över 5%. Det är ingen speciel aktie eller tillgång som har stigit utan det är en bred uppgång med både fonder, aktier och till midre del de räntebärande produkterna. Klarar jag en uppgång på över 10% för året så är jag nöjd. Likviditeten har sjunkit till 5.7% (6.0%) av portföljen till följd av uppgången. Mitt levnadsindex har för första gången stigit något till 62.1 och är nu "bara" ner 5.7% (5.8%)

Med uppgången som har varit så har även investeringsportföljen stigit kaftigt, främst tack vare Doro's återkomst. Portföljen är nu upp 11,7% (3,4%). Investeringsportföljen består bara av aktier samt av aktier i mindre bolag. Det märks tydligt hur mucket mer volatil portföljen är jämfört med tillväxtportföljen. Från att ha varit på minus för bara två månader sedan ligger den nu högre än tillväxtportföljen. Jag tog även ett belut om att öka i Eolus Vind. Jag har velat koma upp i den nivå jag har nu. När man redovisar försäljniningen av Google verken (om affären blir av) så tror jag att kursen kommer upp över 35 kronor (över 20%).  Tyvärr har det fått en ordentlig påverkan på likviditeten och den är nu negativ -5.2% (1.9%). Nu har jag dock det antal aktier jag vill ha av de bolagen dom ingår i portföljen men det blir inga mer inköp förrän nästa år och det blir i ett nytt bolag.

Den spekulativa portföljen har varit månadens sorgebarn. Den är fortfarande kraftigt upp sedan årsskiftet 39.9% (44.2%) men har gått ner en hel del under månaden. Jag har gjort två inköp till portföljen. Dels så köpta jag in Eolus till portföljen just på grund av den förväntade försäljningen som frigör mycket av Eolus vinkraftverkslager. Dessa aktier kommer att säljas om det händer. Det andra bolaget hör inte riktigt hemma i den här portföljen, Bonehur. Men jag beslutatde ända att ta in den här (för tillfället?).  Tajmingen var lite bättre än SSAB men aktien har sjunkit en hel del sedan inköp då även den norska kronan har sjunkit i värds. Jag tycker dock att det är till ett bra pris. Skulle aktieudelningen halveras är direktavkastningen över 4%. Likviditeten är efter dessa båda inköp även i denna portfölj negativ -5,5% (60,0%).

Tittar vi tillslut på den totala aktieportföljen så är den nu upp 13,1% (8,8%) sedan årsskiftet. Likviditeten är 1.1% (8,9%). Det är en bit bättre än OMX30 som är upp 9,6% för året. Det kan dock komma en kraftig reaktion i nästa vecka om det blir regeringskris.

Hoppas att ni har haft en minst lika bra utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar