onsdag 20 maj 2015

April Rapport 2015

Jag tror att det finns många bloggläsare ute i stugor och hem som undrar vad som har hänt med Aktieanalysens rapport för April. Ni kan sluta att vänta för den kommer här. Den är baserad på vad aktiekurserna var den sista April. Det har varit och fortfarande är mycket stressigt på jobbet men jag vill hålla bloggen vid liv, även om det just nu bara är konstgjord andning.


Stabilatillväxtportföljen

Tillväxten fortsätter att vara god då jag den sista April låg plus 11,5% (8,5%). Protector fortsatte som draghjälp men fick hjälp av en viss återhämtning i Bonheur och en uppgång i Industrivärden. Jag skulle ha följt mitt råd att öka i Bonheur. Oljepriset har återhämtat sig en del och det är inte lika mycket panik på marknaden vad det gäller olja. Men skulle jag ha gjort alla de rätta affärerna skulle jag inte ha jobbat idag. Likviditeten redovisades inte förra månaden men är nu 5,2%.

Mitt levnadsindex steg också och var vid månadsskiftet 59,1 (56.7). Jag är inte riktigt klar med vad som fick det att stiga då jag inte har data för det. De enskilda aktierna i portföljen hade följande utveckilng sedan 31 December 2014 vid utgången av April.

TeliaSonera +3,2% (+8,7)
Bonehur -4,9% (-16.4)
Fortum -1,4% (+0.4)
Protector Forsikring +97,7% (+ 77,9)
Handelsbanken +5,1% (+6,2)
Castellum +6,6% (+ 6,7)
Industrivärden +27,7% (+18,9)


Investeringsportföljen

Även här har jag gjort dumma beslut under April. Försäljningen av Protector Forsikring var för tidig och Eouls Vind gick också upp kraftigt utan att jag köpte in dem. Jag är mer irriterad av att jag inte köpte in Eolus än att jag sålde Protector. Jag tycker att uppgången i Eolus var lite för enkel. Man visste nästan vad resultatet i kvartalsrapporten skulle bli och att det inte var inräknat av marknaden var tydligt.  Jag tycket till och med att resultatet var något sämre än vad jag hade räknat med. Det är dock ett tecken på att min strategi är korrekt. Om man analyserar så och medelstora bolag väl kan man nog hitta aktier för bra kurser då det inte är många som analyserar dem professionelt men man måste vara aktiv. Nu är det bara att hitta tid för anlyser igen.

Trotts mina missar har det dock gått framåt, +36,3% (30,1%). Likviditeten är i stort sett oförändrad 29,3% (29,7%) och beror bara på kursuppgångar i mina innehav.
 
Transcom 48,6% (34,2%)
Eolus 38,5% (11,0%)
Doro 10,8% (19,0%)

Spekulationsportföljen 

Jag börjar även bli bra på att spekulera (trotts att jag inte har gjort någonting :)  och ligger nu plus 15,6% (+2,8%) (de du aktieingengören!). SSAB har stuttsat tillbaka men det ska mycket till innan jag går plus på SSAB. Eolus såldes också av då de passerade det mål jag hade satt upp för dem. Likviditeten har gått upp till 63,2% (25,6%) så det finns medel att spekulera för.

 SSAB -2,5% (-7,0%)

Den totala aktieportföljen låg på 27,0% (21,1%) och likviditetne på 17,4% (15,4%).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar