tisdag 29 oktober 2013

Portfölj II

Hur detaljerat ska man redovisa sina tillgångar? Vissa redovisar belopp medans andra är mer försiktiga med att inte redovisa något alls. Jag nöjer mig med procent.

Jag har nu sett över min portfölj. Det har blivit en hel del förändringar. Jag har delat in mina tillgångar i fyra portföljer med olika inriktning.  Den första och den största portföljen (ca 80%) är en stabil tillväxtportfölj. Den ska ge en tillväxt om 5% per år. Den är ganska tung vad gäller räntebärande produkter (50%). Aktier står förnärvarande  för  25% och fonder för lite mer än 7%. Fonder kommer att öka i vikt den närmaste tiden då de ligger en bit under mitt rikvärde (se nedan). Här vill jag ha aktier som ger en bra avkastning. Övriga produkter (mest råvaror och strukturerade produkter) står för ca 12,5% och resten är i kontanter (10,5%). Det är för mycket kontanter och min målsättning är att minska till 5% till förmån för fonder. Jag är ganska försiktig av mig så en ideal portfölj som jag strävar emot är

Aktier 25% (avkstningskrav 7%)
Fonder 15% (avkstningskrav 7%)
Övrigt 10% (avkstningskrav 5%)
Räntebärande 45% (avkstningskrav 3,5%)
Kontanter 5% (avkstningskrav 2%)

Jag funderar på om det inte är bättre att sätta ett belopp som mål för räntebärande produkter än en % av portföljen. N
är räntebärande produkter kommer över en viss nivå klarar de täcka utgifter för en längre lågkonjunktur utan att man behöver sälja aktier eller andra tillgångar. Då räntan är låg för närvarande avsätter jag en liten del av lönen för att nå avkastningskravet om 5% för hela portföljen. De aktier som finns här förnärvarande är

TeliaSonera
Doro (Jag r
äknar med att utdelningen kommer att öka 2014.)
Fortum
Eolus 
(Jag räknar även här med att utdelningen kommer att öka 2014.)

Mina fonder är mest inveserade i olika internationella marknader för att få en internationel spridning och jag har valt att använda fonder för att jag inte
har ingående kunskap om dessa marknader.

Den andra portföljen är en investeringsportfölj och är den näst största portföljen om 18% av mina tillgångar. Här kan jag vara lite mera riskbenägen då jag har tryggheten av min stabila tillväxt portfölj i ryggen. Avkastningskravet är 10% per år. Jag 
är inte säker på vad jag har för krav men utdelningskravet finns inte här. De aktier jag har i portföljen idag är

Doro
Eolus
Transcom

Portföljen är fullt investerad och består idag av -1% kontanter.
Resten av min lön som går till sparande går också hit.

Jag har  en outnyttjad kredit hos min bank som jag har avsatt för optionsaffärer (covered calls) för en optionsportfölj. Just nu har jag inga aktier att sätta ut covered calls för eller tid så balansen är 0 (noll) och står därför för 0% av mina tillgångar.

Den sista är en ren spekulativ portfölj. Här är det mer risktagande som gäller. Den står för 2% av min portfölj. Den består idag till 22% av aktier och resten i kontanter, mest för att jag inte har haft så mycket tid över för mina investeringar för tillfället. Jag har tagit till mig av Graham och kommer inte att tillåta att den fylls på om mina spekulationer går dåligt. Dessutom kommer jag (försöka?) att flytta över tillgångar till min investeringsportfölj om den kommer över 5%.
Jag har endast en aktie i den här portföljen förnärvarande. 
 
Mabi Rent (Ja, jag har dem kvar, det är en spekulativ investering)

Förhoppningen med att ha denna portfölj är att ge mer inveteringstrygghet till de övriga två då jag kan ge utlopp för mina spekulativa begär utan att riskera allt för mycket.

Det finns även en femte "portfölj", min utgiftsportfölj. Hit går 50% av lönen och går till att täcka alla mina utgifter. Inget av dess medel investeras. Den växer tyvärr fortfarande och jag ska försöka arbeta på att spendera den för att öka min livskvalitet.


Det har hittils gått relativt bra för alla mina portföljer (dessa siffror är ungefärliga då jag har inte har haft dem från årets början)

Stabil tillväxtportfölj + 10% (exkl lön)
Investeringsportfölj +54% (exkl lön)
Optionsportfölj +0%
Spekulationsportfölj +39%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar