söndag 3 november 2013

Eolus Q4 2012/13

Då Eolus har ett brutet räkenskapsår kom man med sin bukslutskommuniké för 2012/13 i förra veckan. Det var en rapport som gav mig de tre svar jag hade förväntat mig. 1) att balansräkningen har förbättrats, 2) starkt positivt kassaflöde och 3) utdelningen föreslås höjas till 1,50.

Som man tidigare har aviserat så har Eolus sålt av en stor del (ca. 50%) av de vindkraftverk man har som omsättningstillgångar (varulager) samt en del man har som anläggningstillgångar. Detta har inneburit att lånen har minskat och att de likvida medlen har ökat. Balansräkningen ser därför mycket bättre ut. Det egna kapitalet har också ökad och är nu 38,50 kronor per aktie. 

Det starka kassaflödet för perioden gör att man nu är på ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten sedan 2007/08 (se kommentarerna till mitt förra inlägg om Eolus). Kassaflödet från den löpande verksamheten var över 18 kr/aktie och är till en följd av att man har lyckats sälja av en stor del av de tillgångar man har byggt up sedan dess. 

Utdelningen på 1,50 motsvarar en utdelningsprocent på 26% och är en bit över den miniminivå man har satt (20 - 50% av resultatet). Jag tror att det finns utrymme för fortsatt ökad utdelning. Antingen så kommer man att ligga på samma omsättning var vid man inte behöver behålla lika mycket kapital i verksamheten utan kan öka den andel man delar ut (up mot 50%). Om man behöver mer kapital så innebär det att man kommer att fortsätta växa vilket förhoppningsvis medför ökad vinst per aktie.

Man har stabiliserat företaget efter den likviditetskris som man var i tidigare och kan nu rikta blickarna framåt. Med den stärkta balansräkningen ser varulagret mer ut som en möjlighet än en risk. Man har ett mer angenämt antal vindkraftverk man kan sälja omgående till kunder, förmåga att starta större projekt för kundsrälning samt även en viss möjlighet att öka antalet egna vindkraftverk.

Jag läste på Avanza's forum att någon had kommenterat att om man räknar bort engångsposter så skulle en normal vinst ligga kring 3 kr. Vad man inte har räknat med är att Eolus har varit försiktiga med att etablera ny vindkraft verk under det senaste året på grund av de ansträngda finanserna. Under året etablerades endast 30 vindkraftverk jämfört med 81 året innan. Jag räknar med 40 - 50 verk per år. Ett normal år skulle man därför ha haft en högre omsättning och en högre vinst. 

Det finns en liten risk nedåt då man har tillgångar som mer än väl motsvarar värderingen samt att energiproduktionen från de vindkraftverk man har klarar av att täcka de kostnader man har samt att leverera en vinst även vid ett lågt elpris. Med den höjda aktieutdelningen till 1,50 har man en direktavkastning på 5% vid en kurs på 30 kronor. Jag anser därför att det är en bra investering för den försiktiga investeraren. Då jag inte tror på någon snabbare tillväxt för Eolus ska man inte räkna med en kraftigt stigande kurs men det finns klar marginal uppåt, även med en försktig värdering. Jag tror att en rättvisare kurs ligger närmare de 38,50 kr som är EK/aktie. Det skulle innebära en direktavkastning kring 4% samt ett P/E tal kring 10 vid en försiktig beräkning om en vinst på 4 kronor per aktie. Vilket jag anser är OK för ett företag utan tillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar