lördag 18 januari 2014

Europa - Investmentbolag

Jag hoppas på lite råd från mina läsare. När jag var hemma över Jul och Ny År tittade jag över mina besparingar med min bankman. Vad jag saknar i min portfölj är investeringar mot europa. Som sig bör fick jag information om deras kapitalskyddade aktieindexobligation mot europa. De har två varianter en som kostar 100% och har en deltagandegrad om 65% och en som kostar 110% och har en deltagandegrad om 140% (sedan tillkommer courtage om 2%), båda har en löptid om 5 år. De handlas på en marknad så man kan köpa och sälja dem som man vill. Dock betalar man allt direkt, så när man köper andelar för 110% betalar man överkursen och på så sätt låser man till viss del sina pengar i obligationen över en längre tid. Om man av någon anledning vill sälja veckan efter så ligger marknadspriset på 100% men man har betalat 110%, dvs till viss del betalar man för att låsa pengarna i obligationen. Jag tycker heller inte det är lockande att investera 100% och bara får 65% av vinsten även om man har ett kapitalskydd där man alltid minst får tillbaka det investerade kapitalet.

Jag håller med min bankman att jag borde ha lite mer av mina investeringar mot europa. Då de aktier jag analyserar och köper mest är svenska små och medelstora bolag är jag mycket dålig på den europeiska aktiemarknaden, där av tanken på att köpa en aktieindexobligation. Jag har inte tillräckigt med kunskap eller kapital för att köpa min egna europeiska portfölj. Dock skulle jag hellre köpa aktier genom ett investmentbolag med inriktning på den europeika marknaden då man fär årlig utdelning samt man kan sälja och köpa dem som man vill till ett mer korrekt pris med 100% deltagande. Känner ni till några investmentbolag som inriktar sig på den europeiska marknaden som är köpvärda? Eller någon annat förslag om hur jag kan investera mer i den europeiska marknaden.

10 kommentarer:

  1. SEB har en gratis indexfond mot euroland.

    SvaraRadera
  2. Norska Orkla är ett industrikonglomerat. Räknas inte som investmentbolag, men liknar ett sådant i struktur och uppbyggnad.
    I England finns 3i,
    Det bör finnas fler i Europa om manbara vet hur man hittar dem.
    Annars finns ju ETF och certifikat m.m med exponering mot Europa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Tittade lite som hastigast på dem och har laddat ner deras senaste rapport. Ska titta lite mer när jag har mer tid. Insåg dock att det kommer att ta tid då det gäller att titta lite på alla de bolag de har investrat i (gäller iallafall 3i)

      Radera
  3. Kanske en udda fråga, men varför behöver du exponering mot just Europa? Förväntar du dig en högre tillväxt där än i resten av världen och/eller Sverige? Multipelexpansion? Lägre risk än i de svenska bolag du själv är van vid att analysera?

    Jag kan inte undgå att fundera kring vilka incitament bankmannen kan tänkas ha för att vilja få dig skaffa en produkt med exponering mot just Europa. Vilka argument för en sådan exponering angav han/hon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för frågan, den fick mig att tänka till lite. Jag kan delvis svara på den. Jag har portfölj tänkande och genom att ha olika marknader får jag en högre avkastning med en lägre risk. Visst är det nog en hög korrelation mellan den svenska och europeiska aktimarknaden då svensk export är mycket europa beroende. Dock tror jag sverige har klarat sig bättre genom eurokrisen vilket borde gör att den europeiska marknaden kan växla upp bättre när det vänder upp i europa. Jag har enligt tidigare inlägg redan kommit fram med hur jag vill ha min generella portfölj (% ränta vs % aktier) vad jag dock inte har klart för mig är hur jag vill att min aktieportfölj ska se ut. Den generella inriktningen mot svenska små och medelstora bolag finns där men hur stor andel har jag inte kommit fram till. Det blir till att tänka lite till.

      Vad de flesta bloggare skriver om är aktier och vad jag såg på finnanskvinnans blogg så är det många som har en väldigt hög vikt mot aktier (över 75%). Jag hoppas att jag framöver kommer att ha tid att skriva lite mer om portfölj och portföljteori då jag tror att det behövs.

      Radera
  4. Det enda jag förstår i det här inlägget är att du gjorde rätt som tackade nej =). Det jag inte förstår är:

    1) Hur någon kan föreslå en produkt som har en avgift på 12 %.

    2) Vad "Europa" förväntas uträtta i en sparportfölj. Aktier är ingen sport där man försöker bocka av så många länder som möjligt och är det någonting vi har lärt oss av de senaste fem åren är det att Europas ekonomier är långt ifrån homogena. Så ska vi diskutera geografisk diversifiering kan man lika gärna till på Norden, Storbritannien, Västeuropa, Centraleuropa, Östeuropa och Balkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10% av avgiften ger dig en deltagandegrad av 140%, dvs en hävstång. Går börsen upp med 100% så ökar din investering i obligationen med 140%.

      Jag håller med dig att det inte är en sport med att få med så många länder som möjligt utan att det gäller att ha en bred portfölj. Det har också lite med att ha en valutaexponering mot Euron. Jag arbetar och lever internationellt så jag vill ha exponering mot både Dollar och Euro. Idag är min valuta exponering i ett sparkonto till mycket låg ränta. Jag skulle gärna omvandla den till en aktieplacering. Även om jag inte har några aktier mot USD och den amerikanska marknaden så är hela mitt pensionssparande i dollar så för närvarande är jag inte intresserad av att ha amerika i min portfölj. Det kan dock förändras inom en snar framtid.

      Radera
    2. Men med en hävstång erhåller du ju även risken att obligationen ska gå ner mer också. Jag tycker att det är väldigt dyrt och en vanlig indexfond känns långt mer rimligt.

      Radera
    3. Den ar kapitalskyddad, sa du far alltid minst tillbaka de sattsade 100%. Jag beslutade mig dock for att inte teckna nagra andelar.

      Radera