fredag 31 oktober 2014

Oktober Rapport

Efter att ha gjort vad är en av mina sämsta affärer någonsin när jag köpte SSAB dagen innan den började sin nedgång med nästan 23% så har Oktober utvecklat sig helt OK (när jag sålde SSAB dagen innan den steg 5% i Augusti förra året får nog också räknas som en av mina sämre affärer).


Min stabila tillväxtporfölj har gått upp lite och är nu upp 5,9% (5,6%) sedan årsskiftet. Då det inte har gjorts några inköp eller försäljningar har de lett till att likviditeten har sjunkit något till 6,0% (6,1%. Mitt levnadsindex som är beroende av dollarn har fortsatt att sjunka till -5,8% (-3,5%) i takt med att dollarn har stigit i värde.

Min investeringsportfölj har dock återhämtat sig och är nu på plus igen 3,4% (-0,0%) Inte heller här har det skett några försäljningar eller inköp så efter den del av min lön som går till sparande har kommit in på kontot har likviditeten ökat till 1,9% (0,6%)

Den spekulativa portföljen har inte gått så dåligt som man skulle befarat med den dåliga SSAB affären. SSAB har återhämtat sig och är nu endast minus 13,4%. Min Doro spekulation blev såld till 32,80 så det gav ett resultat på plus 10,8%. Det var över 4 månader men dock ett bra resultat. Tack vare det kan jag rapportera en lite uppgång till 44,2% (43,6%) i den spekulativa portföljen. Jag har inte tagit någon ny position så likviditeten har gått upp till 60,0% (20,7%).

Den totala akteiportföljen är efter månaden upp 8,8% (4,6%) sedan årsskiftet och likviditeten har stigit till 8,9% (4,2%).

Jag hoppas ni haft minst lika bra utveckling.

2 kommentarer:

  1. Uppfriskande att höra om lite misstag ibland med :)
    Skönt att det går bra över lag för dig i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och ännu bättre har det gått hittils i November :) Dock inte för SSAB.

      Radera