söndag 5 oktober 2014

TRMIB 1 - Start they Purse to Fattening

The Richest Man in Babylon av George S. Clason är en bra grundläggande bok i hur man skaffar sig en förmögenhet. Den är läsvärd även om den inte handlar om aktier eller andra värdepapper. Den är mer övergripande och tar upp hur man skaffar sig en förmögenhet och hur man ser till att bevara den och få den att växa. Det följer "Get rich slow" motot. Jag rekommenderar den till alla. En bok som håller 88 år efter den är skriven är läsvärd. Jag funderade ett tag på att endast läsa investerings literatur som är minst 50 år gamal och fortfarande är läsvärda, det kanske fanns för många "bli rikt snabbt" böcker på bokhandeln som jag inte köpte :)

George S. Clason skriver om sju råd om hur man bär sig åt att skaffa sig en förmögenhet. Det första rådet är "Start they Purse to Fattening". Det går helt enkelt ut på att avsätta en viss del av sin månadsinkomst till sig själv. Rådet är att sätta av minst 10% av det du tjänar till dig själv, och du ska göra det innan du har några andar utgifter. 

Vad händer om man lägger 10 ägg i en skål och tar bort 9 av dem och upprepar proceduren varje dag? Jo, till slut så blir skålen full. Samma sak gäller pengar, om man lägger till mer än vad man tar bort så blir det snart en förmögenhet. Om du lockas av att spendera hela lönen på lyx eller saker som du inte behöver så kommer plånboken att fortsätta vara tom, månad efter månad.

De flesta av oss klarar nog att sätta av 2,000 kronor varje månad till sig själv. Under ett år kommer man att ha satt av 24,000 kronor vilket är en bra början. Efter 5 år stiger summan till 120,000 kronor, 10 år till 240,000 kronor och efter 20 år till 480,000 kronor.


Tid Belopp
1 år 24,000
2 år 48,000
3 år 72,000
5 år 120,000
10 år 240,000
20 år 480,000


Tycker du att det är för länge att vänta 20 år på att ha 480,000 kronor? Tänk istället så att m du inte avsätter något kommer du att ta ut alla äggen ur korgen och aldrig ha några besparingar.  Om du behöver dem till att förverkliga dina drömmar kommer de aldrig vara mer än drömmar. Du lever en gång och valet är ditt.

Alternativet är att ta större risker, köp en lott, speal på bingo eller köp aktier i ett bolag med hög risk. Chansen att bli rik är låg och att stanna rik är lägre, dessutom så blir du inte lyckligare. Att vinna snabba pengar är inget som skapar en varande lycka, och många spenderar pengarna nästan licka fort som man fick dem (Why are we happy).

Chansen att vinna högsta vinsten på lotto är 1:6,724,519, det kostar 3 kronor per rad och om du vinner högsta vinsten vinner du omkring 2,000,000 kronor (min beräkning efter att jag har tittat på vinsterna över några veckor). Med andra ord, det kostar över 20,000,000 kronor (6,724,519*3) för att vara säker på att vinna 2,000,000 kronor, eller du förlorar över 18,000,000 kronor på att spela. Du kan välja andra spel och säga att det finns en nivå av kunskap och skicklighet att spela på andra spel som black jack, tipps eller odds. Faktum är dock att den som ger ut spelet har alltid övertaget, det är deras affärside. Om inte vore de en Ebberöds bank

Jag ska erkänna att jag har spelat på många olika spel och när jag var ung köpte jag en del i ett pyramidspel. Kommer jag ihåg rätt kostade en andel 30 kronor och allt jag behövde göra var att sälja 6 andelar till andra personer. Om dessa personer sålde vidare skulle jag i slutändan få över 1,000,000 kronor. Jag skulle dock inte få några pengar innan försäljningen hade gått ner 6 nivåer, dvs, de jag sålde till skulle var och en sälja till 6 peroner till (nivå ett) som var och en skulle sölja till 6 personer till (nivå 2) osv. Hur gick det? Jag gick back 30 kronor. En lite kostnad för en stor lärdom för en liten pojke, så det kanske inte var så dumt men 30 kronor var mycket pengar för mig på den tiden (fast det hade nog gått till godis eller serietidningar).

Att spekulera i aktier med hög risk risk är nog bättre än spel och dobbel men frågan är hur mycket bättre. Dessutom är nog chansen hög att om du prickar rätt och hittar bolaget som stiger 100% på ett år försöker igen och spekulerar i anda aktier med lika hög risk. De flesta av dem stiger dock aldrig till himmlen. Själv köpte jag lite aktier i Artimplant för några år sedan. En (vad jag tror) bra produkt i ett bolag med en dålig ledning. Aktierna kostade bara 7 öre styck så det kunde bli en stor vinst med bara en liten ökning. Jag var dock förnuftig nog att sälja dem till 6 öre styck några månader innan de gick i konkurs och jag förlorade några hundra kronor (som inte had gått till godis och serietidningar). Jag läste mycket på olika forum om bolaget (ni kan själva läsa på Avanzas forum) och det var mycket hoppas och tror som inte var förankrade i mycket mer än drömmar.

Till sist, om du tittade på Dan Gilberts Ted talk om Why we are happy, så finns det en lärdom att lycka är vad vi gör det till. Är man en person som lever på drömmar för att bli lycklig är man inte lycklig många gånger och den lyckan försvinner. Förankrar man sin lycka i verkligheten så är det större chans att vara lycklig och att lyckan är varaktig. Blir jag bara lycklig när jag hittar mitt bolag som stiger 100% eller blir jag lycklig när jag lagt till en ny sten till mina drömmars mål om ett tryggare liv när jag satt av 10% av mina inkomster till mig själv?

Valet är ditt.

TRMIB 2 - Control thy Expenditures

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar