måndag 9 juni 2014

Industrivärden



Jag har nu även köpt in lite Industrivärden C till min stabila tillväxt portfölj. Då det är ett investeringsbolag med innehav av stora nordiska (mest svenska) bolag så passar det väl in i portföljen. Det ger ökad riskspridning och mer stabilitet då jag funnit att de små och medelstora bolag jag hittils har handlat är för volatila för att vara del av en stabil portfölj.

En fördel med investeringsbolag är att de ofta handlas till en rabatt till vad kursen för de individuella bolagen är. I Industrivärdens fall är detta värde just nu 80% för A aktien och 74% för C aktien. Då Industrivärden delar ut det mesta av den utdelning man fär från de bolag som man har is in portfölj får man en bonus på den utdelning Industrivärden erhåller. Om man köper de olika bolagen som ingår i Industrivärdens portölj så skulle man få 3,2% direktavkastning från direkt ägande. Vi ägande av Industrivärden så får man tack vare rabatten en direktavkastning på 3.9% från A aktien och 4.2% från C aktien.

För de som är intressserade har jag gjort en översikt av dess innehav och kan följa dess värde dagligen. Det är bara att klicka på länken (Industrivärden's innehav). så kommer ett excel ark med informationen. Vill ni ha någon mer information så kan jag försöka inkludera det.

Innehaven i min stabila portfölj är nu (för de som har läst tidigare inlägg så kommer Doro och Eolus "säljas" till min investerings portfölj)

Telia
Doro
Fortum
Eolus
Protector Forsikring
Svenska Handelsbanken A
Industrivärden C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar