måndag 2 juni 2014

Maj Rapport

Det blir inte mycket mer än månadsrapporter för tillfället. Tiden för analyser är knapp, jag har däremot haft tid att åka på tre safaris den senaste månaden vilket inte har varit helt fel. Vi lever i (och förstör) en mycket vacker värld.



Jag ser att många av mina bloggkollegor har rapoorterat en bra månad i maj. Tittar man på helheten så har det inte varit en lika bra månad för mig. Min stabila tillväxt portfölj har gått bra men då ett av mina huvudinehav, Doro, har gått kräftgång så har investeringsportföljen inte haft en lika bra utveckling. Jag har dock tagit mitt första steg i att inkludera mer stora bolag i min stabila tillväxtportfölj med ett inköp av Handelsbanken. Det kom ingen analys på min sida då jag inte har mycket att tillföra vad som redan är skrivet (främst av Lundaluppen). Jag jämförde dock Swedbank och Handelsbanken och kom fram till att Handelsbanken ser ut att vara ett bättre långsiktigt innehav. Handelsbanken expanderar man väster , medans Swedbank tittar mer mot öster. Tittar man på finanskrisen så har Handelsbanken en bättre rikhantering då man behöll låga kreditförluster genom hela krisen. Handelsbanken delar ut midre av sin vinst vilket skapar en stabilare bank medans Swedbank delar ut det mesta av sin vinst. Så även om Swedbank har en högre direktavkastning så föredrar jag Handelsbanken. Hittils har aktien gått upp 3,7% sedan inköp.

Tittar vi på portföljerna så har den stabila tillväxtportföljen ökat med 5,6% (4%) sedan årsskiftet (utan lön). Detta gör att jag redan nu har klarat av årets mål om en tillväxt på 5%. Det ska poängteras att portföljen endast består av 28,4% i aktier (en del ytterligare genom olika fonder). Jag är nöjd med denna utveckling. Likviditeten har minskat till 8,2% (11,8%), det finns utrymme för mer inköp. 

Investeringsporföljen har legat stilla under Maj och är upp 4,6% (4,6%) sedan årsskiftet. Doro har tagit rejält med stryk medans Protector Forsikring har ökat. Eolus har legat stilla och jag har "köpt" över mer Eolus från min stabila tillväxtportfölj. Doro handlas nu kring 33,5 kronor per aktie vilket jag tycker är lågt trotts den svaga rapporten. Jag skulle vilja öka men det är mitt näst största innehav så jag kommer med största sannolikhet att ligga kvar på dagens nivå. Likviditeten är låg 1,2% (5%) och kommer att vara så framöver då alla nya medel kommer att användas för att "köpa" över aktier från den stabila tillväxtportföljen.

Då jag inte har mycket tid till investeringar har den inte hänt något i min spekulativa portfölj. Det lilla innehav jag köpte i April ligger kvar och portföljen är nu upp 42,5% (42,9%) sedan årsskiftet. Likviditeten ligger på 83,5% (83,3%)

Jag upptäckte ett fel i min totala portfölj och fann att några aktier räknades dubbelt i min April rapportering. Jag redovisade därför ett för högt tillväxt värde vilket var ca. 1,5% högre än vad det skulle vara. Aktieportföjen har därför gått upp 8,4% (ca. 7%) sedan årsskiftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar