tisdag 14 maj 2013

Doro Q1 2013

I dag var det roligt att vara "stor" ägare i Doro (över 50% av min portfölj är ju investerad där). Börsuppgången slutade på 13.59% eller 3.90 kronor per aktie. Den var som högst uppe på 33.50 kronor per aktie, dvs 0.90 kronor per aktie högre. 

I mitt förra inlägg om Doro skrev jag "Den starka kassan tycker jag också motiverar en högre kurs speciellt då det finns möjlighet till köp av kompletterande områden. Att ha en stark kassa som inte används är inte effektivt kapitalutnyttjande av ett företag. Idag får man ett par procents ränta på dem när de kan arbeta inom verksamheten för en klart högre avkastning." Det är mycket det man har gjort nu och därför som kursen har stigit. Men tittar man lite närmare och använder de siffror som Doro anger i Q1 rapporten så finns det mycket potential kvar i aktien. Kursen är mer en följd av köpet en av den starka rapport som man faktiskt kommer med.

Fortfarande så vet jag inte så mycket om köpet men IVS gjorde förra året ett resultat EBIT om 3.6 miljoner Euro vilket motsvarar 30.6 miljoner kronor vid en kurs på 8.50 kronor per Euro. Lägger vi in det resultatet beräknat på 9 månader (dvs 3/4 av resultatet), då företaget kommer att konsolideras från andra kvartalet 2013, skulle det i sådana fall ge en vinst på 66.8 miljoner kronor för 2013 eller 3.45 kronor per aktie (3.21 om man räknar med utspädning om 1.5 miljoner aktier som kan bli del av köpeskillingen). Nu har nog IVS högre räntekostnader än Doro så resultatet kan bli lite lägre. Dock räknar jag fortfarande med den föräljning Q2 - Q4 som jag använde i min förra analys (Försäljningen för Q1 var 12% högre än jag hade räknat med så det är ganska försiktiga siffror). Trotts den stora ökningen på aktien så räknas Doro fortfarande inte som ett tillväxtbolag utan med ett prognostiserat P/E tal kring 10 (9.8 med utspädning och 10.6 utan). Kan köpet av IVS öka försäljningen i den tysktalande regionen och östeuropa  och ge andra synergieffekter som man skriver om så kan vinsten att öka ytterligare.

Ett orosmoln är dock själva köpet av IVS och vad det säger om strategin. Är verkligen en återförsäljare det bästa sättet att använda sin kassa. Att det är en Tysk återfösäljare är positivt då det är en stor marknad Doro har problem i och med köpet kommer man att kunna få ut sina produkter bättre där och andra områden där IVS finns. Men är det inte telecare som är det stora tillväxt området och borde inte köpet ha kommit där? Det känns som en lite mer passiv investering. Ett annat orosmoln är att man skjuter upp särredovisningen av Care tyder också på att området går sämre än beräknat. Visserligen finns det utrymme för mer lån till nyförvärv då man nog inte behöver låna mer än 50 miljoner (av de 150 som IVS kostar) för köpet och Doro's belåning var nära 0 innan.

Jag kommer att sitta kvar med mina aktier ett tag till då jag fortfarande är mycket positiv till företaget. Det optionsprogram man startade för de anställda med rätt att teckna ny aktier för 35.30 kronor till den 30 Juni 2014 ser nu mycket attraktiv ut. 

2 kommentarer:

  1. Jag blev mycket positivt överraskad av rapporten. Doro är det bolag i min portfölj som har störst sannolikhet att överraska både uppåt och nedåt så det är alltid lite nervöst.

    Däremot mycket lovande att de nya modellerna går bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En positiv påverkan som IVS förhoppningsvis har är att Doro blir ett mer stabilt företag. Så kanske du kan bit mindre på din naglar i framtiden ;). Själv är jag inte så nervös, trotts att de tar så stor del av min portfölj. Tycker fortfarandae att de är undervärderade.

      Radera