söndag 19 maj 2013

Självrannsakan

Nu när euforin efter Doro's rapport har lag sig och analysen av Mabi Rent är publicerad fortsätter jag min självrannsakan efter att jag har kommit fram till att jag inte följer mina egna råd. Jag har också kommit fram till att jag inte har en klar strategi för mina investeringar. Det kommer fram klart (men har funnits där innan) efter mitt råd att köpa Mabi Rent. Spekulativt är det en intressant aktie men inte för en värdeinvesterare eller utdelningsinvesterare. Det ligger ingen klar strategi för mig att förvärva dem, något som jag klagade att Mabi inte har, vad värre är, jag har det inte heller. Det är något jag ska sätta mig ner och se över. Jag har mission, vision och mål, även om jag aldrig har satt mig och skrivit ner dem.

En vision är ju det man strävar mot och liksom många andra bloggare är min vision att kunna leva på avkastningen på mitt kapital.

Mission är anledningen till att man existerar. Jag är inte så säker på att man behöver en mission som individ, de är väl att leva så länge man kan. Sedan kan man ju ha olika livsmål och att uppfylla olika drömmar men det är enligt mig inte en mission.

Som mål har jag satt upp en budget på 24,000 kronor med dagens penningvärde som jag strävar att kunna finansiera via mitt kapital. Jag har nog kommit lite längre än många andra och har på sätt och vis redan nått målet (kom med Doro's rapport). Enligt mitt excel ark så får jag ca. 200 kronor mer per månad från mitt kapital än vad jag behöver enligt min budget. Men jag säger "på sätt och vis" för att jag har ännu inte räknat in inflationen. För att kunna bibehålla min budget så måste jag ju öka min budget med inflationen varje år. Å andra sidan så har jag heller inte räknat in grundpensionen som jag tror jag får när jag kommer upp i 65 års ålder. Dessutom så kommer jag ju att ha hela mitt kapital kvar när jag går bort och jag kan ju även räkna in med att minska det varje år så att det tar slut när jag är 100 år eller så hoppas att jag inte lever längre. Så det fins en del att reda ut för att göra mitt mål tydligare.

Jag har dock kommit fram till att jag ännu ingen lust med att sluta jobba, så jag bör nog även se över min vision och mitt mål. Vetskapen om att jag kan sluta när jag vill är dock inte så dum.

Då är det bara strategin kvar som beskriver hur jag ska nå dit. Som jag skrev innan så har jag bara en liten del av mina besparingar i aktier så jag har en del jag kan investera. Men som kom fram under mitt inlägg där jag listade min aktieportfölj och mitt inköp an Mabi Rent så är jag inte säker på vad jag är för investerar typ. Jag såg att Spartacus Invest har skrivit om olika investeringsmodeller, dock finns de inte samlade så man får leta lite. De jag har hittat är fokusinvestering, värdeinvestering, utdelningsinvestering, tillväxtinvestering, contrarian-investering (något som jag inte har en anning om vad det är). Sedan kan man ju också blanda olika investerings modeller. Jag ska sätta mig ner och titta igenom dem lite och se vad jag egentligen är för investerings typ. Antagligen kommer jag att komma fram till en mix där olika delar av minportfölj har olika strategier.

Ska man bli seriös med bättre självdisciplin så ska man. Det kommer nog att ta ett tag att komma fram till strategin och mina tankar om de olika strategierna kommer nog att bli publicerade efterhand framöver. Jag har fått bevis på att det är nyttigt att skriva ner mina ideer, det har redan get resultat att omformulera min mission, vision, mål och strategi. De håller inte är otydliga och måste således ses över.

Har du fler typer av investeringsmodeller eller andra råd att komma med? Här är ett område jag verkligen behöver hjälp med så kommentarer är välkomna mer än vanligt. Det gäller inte bara investeringar, det gäller mitt liv. Mitt råd är dock klart, sätt dig ner och skriv ner dina tankar om dina investeringar håll dem inte bara i huvudet (gäller även andra områden). De blir mer konkreta då och du kan bearbeta dem på ett annat sätt. Det behöver inte vara i en blogg. Förhoppningsvis kommer det också att leda till att jag blir en bättre investerare.

5 kommentarer:

  1. Tack för länkningen. Kul att inläggen uppskattas! Inläggsserien var ett försök till att utkristallisera olika stilars "kärna" och i praktiken så har nog de flesta en blandning men det kan vara intressant att se vad man mest lutar sig mot. Inte minst för att komma underfund vad som passar en själv.

    Alla redovisade "stilar" finns samlade under taggen "Investeringsmodeller": http://spartacusinvest.blogspot.se/search/label/Investeringsmodeller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den. Kommer att börja läsa den i veckan.

      Radera
  2. Hej! Vad hände med Avanza-analysen? Kommer det en sådan? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger halvfärdig. Ska updatera den med Q1 rapporten och försöka få ut den snart. Har dock börjat titta på Eolus vilket verkar vara mycket intressant. Men jag ska försöka ta Avanza när den är färdig. Som jag skrev tidigare skulle jag vilja ha en bank aktie i min portfölj.

      Radera
  3. Starkt att kunna vara helt öppen och totalt prestigelös och se var man själv brister, de allra flesta av oss lider mer eller mindre av att ha skygglapparna konstant på utan att vara riktigt medvetna om att vi gärna sorterar intryck till våran egen fördel eller är helt blinda för flaws I personligheten när det gäller den egna personen fast man ser det samma så tydligt hos andra.

    Det hela är ofta en process dock så räkna med återfall och tillfälliga förälskelser som gör dig blind och döv för tydliga tecken och vetskaper som du redan besatt och på något sätt ser genom rosa skimrande glas igen tills förälskelsen avtar och sunt förnuft återigen tar över rodret. :-)

    Vindkraft har ännu bekymmer som inte är obetydliga, allt som inte kan bedömmas lönsamt av helt egen kraft är utsatt för risker som varken bolaget eller man själv styr över som är gamechangers vilket gör att investeringar I dom kräver extra mått av försiktighet. Mvh.

    SvaraRadera