torsdag 23 maj 2013

Ursäkt

Success is as dangerous as failure.
Hope is as hollow as fear.

What does it mean that success is a dangerous as failure?
Whether you go up the ladder or down it,
you position is shaky.
When you stand with your two feet on the ground,
you will always keep your balance.

What does it mean that hope is as hollow as fear?
Hope and fear are both phantoms
that arise from thinking of the self.
When we don't see the self as self,
what do we have to fear?

See the world as your self.
Have faith in the way things are.
Love the world as your self;
then you can care for all things.

Lao Tzu


Jag vill be om ursäkt för min rekommendation vad gäller Mabi Rent. Den var inte genomtänkt. Det är inte ett bra bolag då de arbetar utan strategi eller är transparenta i vad de gör. Som Ludde pekade ut är det också en stor ekonomisk risk med så stora ränteutgifter i förhållande till den vinst de gör idag. En liten ökning i räntorna får stor genomslagskraft på deras resultat räkning. Även om det verkar som om den ränteökningen dröjer kommer de inte att kunna amortera ner lånen så pass mycket tills dess att det ger ett signifikant utslag på deras räntekostnader. De behöver således frigöra kapital på annat sätt. Det finns möjligheter till vinst men riskerna för att nå dit är enligt mig förstora. För en spekulant kan det vara intressant men jag har nog kommit fram till att det inte är vad jag är, i alla fall inte så stor spekulant.

Min självrannsakan har kommit fram till att jag nog fortfarande var euforisk över den starka kursstergring jag har haft med Doro. Jag har aldrig upplevt det under en så kort period förut. Det understryker ännu mer att jag är på rätt väg vad gäller att skaffa mig en bättre förståelse för vad jag vill med mina investeringar. Det behövs bättre självkännedom och disciplin för att bli en bra investerare.

8 kommentarer:

  1. "We learn from our mistakes and grow from our misfortunes"

    SvaraRadera
  2. Det viktigaste för att utvecklas är att man kan erkänna sina misstag. Dessutom måste jag påpeka att jag valde att inte titta på Mabi Rent från din analys så översvallande positiv var den inte.

    Starkt jobbat av Ludde dessutom. En av de bästa insatserna i ett kommentatorsfält som jag sett i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är det konstiga, när jag själv läser igenom det jag skrev så nästan skriker det sälj.

      Radera
  3. tänk om "proffs" aktieanalytikerna - hade en gnutta av din insikt.. starkt gjort av dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så du räknar inte mig som proffs ;)

      Radera
  4. De två första meningarna frå Lao Tzu ska jag nog sätta upp någonstans, och sedan läsa igenom inför varje affär. Händer alltför ofta att efter några bra affärer så börjar man slarva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han haar skrivit mycket vettigt. Kanske jag får anledning att komma tillbaka till Lao Tzu i framtiden.

      Radera