torsdag 9 maj 2013

Självdisciplin

Jag märkte när jag listade mina aktier att jag har dålig självdisciplin, två av aktierna i min portfölj har jag gett sälj rekommendation på. Till försvar så är den ena inköpt innan jag började skriva min blogg (Artimplant) och den andra har jag börjat att omvärdera (Etrion). En av aktierna (SSAB) är dessutom inköpt utan en ordentligt gjord analys. Mina huvudaktier har dock genom gått en analys som renderat i en köp rekommendation.

Självdisciplin är nog något man måste ha för att kunna göra bra investeringar. Jag ska därför se om det hjälper att vara öppen med alla mina inköp framöver. Förhoppningsvis kommer det också att ge mer tyngd åt mina rekommendationer. Jag kommer att indela min köp i tre kategorier. Långsiktiga placeringar, spekulation (kort siktiga) och options köp (aktier jag köper för att sätta ut covered call's). Dock kommer jag aldrig att ha mer än 5% av portföljen i spekulations aktier och de kommer att ha en stopp loss på 20%, vilket gör att jag max riskerar 1% av min portfölj. Det ska dock bara ske i bolag som jag har analyserat.

Hur har ni det själva med självdisciplinen?

6 kommentarer:

  1. Ja, det är lustigt det här med självdisciplin. Har konstaterat att inom det område där jag är yrkesverksam, har jag inga möjligheter att bli egenföretagare på grund av bristande självdisciplin. Vad det gäller mitt "investmentbolag" är min disciplin 100%. Väljer därför att lägga ner lönearbete till hösten och enbart ägna mitt åt mitt "företag".
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att jag kan få samma goda självdisciplin och att det smittar av sig på mitt arbete.

      Radera
  2. Nu börjar självdisciplinen och tålamodet prövas riktigt ordentligt. Aktierna rusar iväg och många är redan på ATH eller nära.Man är rädd för att "bli utan" då aktierna bara stiger.
    Kassan bränner och man måste hela tiden påminna sig om aktiestrategin man har och skall följa.
    Svårt,men troligen lönande i längden.Nu ser vi på och samlar i kassan för att köpa vid en dipp !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också på en korrigering snart då jag har "för mycket" knotanter. Men med de låga räntorna finns det ju inte mycket till alternativ så det finns en risk att den inte kommer.

      Radera
  3. Jo,jo dippen kommer nog,det har den alltid gjort.Frågan är bara när och hur djup den blir!Påminner mig om att läsa Walter Schloss och hans teorier om framgångsrika aktieköp.

    SvaraRadera
  4. Hoppas du har rätt. Vilken bok refererar du till?

    SvaraRadera