tisdag 25 februari 2014

Mabi Rent och Protector Forsikring

Nu ska ni inte tro att det kommer en jämförelse mellan dessa två bolag de har egentligen inte samma investerings dimension.

Mabi Rent tog jag in av mistag och beslöt att ha dem i min spekulatinos portfölj när jag skapade den. Den har varit kvar där sedan dess. Nu har det kommit ett uppköpserbjudande på Mabi som jag kommer att acceptera om 6 kronor per aktie. Jag är mer övertygad att allt inte står rätt till när det kommer en dålig rapport på Fredagen och ett uppköpserbjudande på Måndagen. Jag kommer inte att investera allt för mycket energi i det utan kommer att rösta med fötterna och vara glad för den vinst jag gjorde.

Jag kommer inte alltid att skriva om mina spekulationsinköp men anledningen till att jag nämner Protector tillsammans med Mabi är att jag har tagit en spekulativ position i Protector inför morgondagens rapport. Det kom en del positiva nyheter från Protector tidigare i år och aktien har stigit kraftigt. Jag tycker dock att det är större chans till att marknaden kommer att agera positivt på rapporten än att det blir en negativ reaktion. Jag håller med ägamintid att 35 norska kronor är en möjlig kurs uppåt men att nedsidan är begränsad. Jag tror inte att den kommer att gå under 20 norska kronor igen. Jag beräknar att det är 67% chans till ett pris kring 35 och 33% risk till en kurs kring 20 så ett värde för mig är därför 30 nkr (0.67*35 + 0.33*20) och värt att spekulera i.

Jag har även tagit in Protector i min investerings portfölj. Skillnaden mellan de två positionerna är att spekulationsinnehave kommer att säljas inom en vecka oberoende av hur kursen går medans investerings innehavet kommer att behållas till kursen når 35 nkr eller att jag omvärderar företaget.

Nu är det bara att sätta sig ner och vänta. En uppdatering kommer efter fredag när jag kommer med min månadsrapport.

2 kommentarer:

  1. "Jag beräknar att det är 67% chans till ett pris kring 35.."

    Hur har du beräknat det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Procentsattsen är inget jag beräknar utan helt subjektiv uppskattning. Priset på 35 är baserat på vinst och uppskattat P/E tal. Jag har även tittat på Protectors portfölj och den "rabatt" man får på den.

      Radera