fredag 28 februari 2014

Månadsrapport februari 2014

Då var det dags för min andra månadsrapport. Det är några timmar kvar innan börsen stänger men jag släpper min rapport lite tidigt då jag inte har tillgång till internet över helgen. Liksom den första rapporten så är det glada tongångar som råder. Medan index har gått upp 2.4% under årets två första månader så har mina investeringar gått snäppet bättre. Det har kommit en hel del rapporter som har påverkat aktiekurserna. Det har också skett en del förändringar då en del av mina Doro har sålts av tillsammans med mina Mabi rent aktier. Jag har ökat i Protector Forsikring vilket har gett ett positivt resultat efter en bra rapport.

Den trygga tillväxt portföljen har fortsatt att gå bra och är plus 2.9% (exklusive lön) sedan årsskiftet. Jag har aldeles för mycket kontanter (17.5%) då likviderna från försäljningen av Doro ännu inte har återinvesteras, det kommer förhoppnigsvis att ske under februari. Jag har även nått målet att kunna leva på den stabila tillväxtportföljen, även om det är med en begränsad budget. Förhoppninsvis ska vi kunna bygga på det under året. Aktierna i portföljen är nu TeliaSonera, Fortum, Eolus och Protector Forsikring.

Investeringsportföljen har också gått bra, upp 10.7% sedan årsskiftet. Då jag inkluderade Protector Forsikring i portföljen har jag nu utökat den till fyra aktier. Jag har inte haft så mycket tid att analysera bolag den senaste tiden men jag hoppas kunna skilja lite mer på portföljerna då de fortfarande är ganska lika. Investeringsportföljen består idag av Transcom, Protector Forsikring, Eolus och Doro. Jag är ganska likvid i den här portföljen också med 18% i kontanter och 82% i aktier.

Som jag nämnt innan inkluderade jag Protecor Forsikring i den spekulativa portföljen då jag trodde på en bra reaktion på rapporten. Så blev det också och den spekulativa portfölen är upp 34.7% sedan årsskiftet. Jag kommer att ligga kvar i protector ett tag till då jag tycker den ska upp över 30 NKR samt att jag inte har nagot alternativt att spekulera i. Jag har 75% av portföljen investerad i aktier och 25% likvida medel.

I och med att jag har sålt en hel del så ligger den totala aktieportföljen back 13.5%. Det kommer förhoppningsvis att ändra sig när jag har köpt på mig nya aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar