tisdag 4 februari 2014

Ny funktion

Man lär så länge man lever. Efter att ha fått ett tips av Anders (tack!) så kan jag nu länka ett diagram till sin sida. Då man med Google document kan få aktiekurser direkt i sitt excel ark har jag nu en funktion till höger i min blogg där mina innehav finns och deras utveckling updateras automatiskt. Nästan i alla fall, tyvärr finns tre av mina innehav inte på google finance och måste därför updateras manuellt. Jag gör det nästan dagligen så det visar en ganska updaterad position. Jag redovisar kursen vid inköp, årsskiftet och den senaste kursen (där kursen 1 December 2013 är satt som index 100).

Hur har jag gjort? Då jag själv frågade om råd kan det vara på plats att redovisa hur jag har fått upp diagramet på min sida. Först har jag gått in i google doc och skapat en sida där  mina innehav updateras via GoogleFinance funktionen. (=GoogleFinance(symbol,attribut)). Jag har sedan gjort ett diagam i googls doc som jag har gjort i rätt storlek. Om man markerar diagramet så kan man i övre högra hörnet välja funktionen Publish Chart och sedan välja format image. Då får man upp en HTML kod som man kan kopiera. I blogger har jag sedan lagt till en gadget i min layout som heter HTML/Javascript där jag klistrat in koden från mitt diagram. Man får därmed ett diagram i bloggen som updateras med google finance.

Genom att använda HTML i bloggen kan man även länka in HTML direkt i bloggen också. Förhoppningsvis ska jag inte ha samma problem med diagram i mon blogg i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar